Pampalini (050)Etrich E. VIII Taube Limousine (051)

Piper PA 18 (050s)
Zobrazit v plné velikosti


Piper PA 18 (050s)

Cena: 180,00 Kč


Rozpětí 1194 mm
Měřítko 1 : 9
Hmotnost 895 g
Motor 2,5 cm3
Ovládané prvky V
Konstrukce Radoslav Čížek


Model Piper Super Cub – ač se na první pohled zdá – není právě jednoduchý. Plánek je zpracován pro tuto velikost dosti podrobně a co do shodnosti se vzorem tak, aby model na soutěži zabodoval. V některých případech byla dána přednost složitější konstrukci a skladbě materiálu proto, aby byl co nejpřesněji napodoben tvar a povrch skutečného letadla. Například odtoková lišta křidélek a přistávacích klapek musí být co nejužší, tedy úzká smrková lišta, ačkoli s 10 mm širokou balzou by se pracovalo snadněji.
Rozměry modelu jsou v co nejmenší toleranci ke vzoru v poměrném zmenšení 1 : 9. Plánek a popis skutečného letadla byly uveřejněny v časopise Modelář č. 6/1964, fotografie modelu a skutečného letadla jsou v Modeláři č. 8/1972.

Trup je sestaven z překližkových přepážek a smrkových podélníků. Ocasní plochy jsou z pevnostních důvodů zhotoveny z plných středně tvrdých balzových prkének tl. 3 mm, protože při této velikosti by byla rámová konstrukce podle vzoru příliš choulostivá.
Kryt motoru slepíme na nosnících motorového lože z balzy a smrkových lišt. Vrtule v poměrném zmenšení vůči předloze má mít průměr 216 mm; upraví se z vrtule o průměru 220 mm zúžením u kořene a mírně též po celé délce listu.
Hlavní vzpěry podvozku naohýbáme z ocelového drátu  a doplníme balonovými koly o průměru 52 mm.
Křídlo klasické balzové konstrukce sestavíme po půlkách, každou samostatně.  
Křidélka i vztlakové klapky (na U-maketě nikoli funkční) slepíme jako samostatné celky. U modelu je křídlo řešeno jako samonosné, vzpěry jsou jenom vzhledovým doplňkem. Proto postačí ze smrkových lišt 3 x 8 a 2 x 5.
Na potah použijeme tlustý bílý papír Modelspan, který vypneme čirým nitrolakem a pak lakujeme barevně.

Někteří pokročilí modeláři budou možná uvažovat o zamontování řídicí rádiové soupravy. Autor modelu to sám nevyzkoušel, ale pokládá takové řešení za možné a doporučuje úpravy: pro danou velikost modelu motor o objemu nejvíce 1,5 cm3; odnímatelné půlky křídla připoutávané k trupu průběžnou gumou; odpružený podvozek. Pro motor o objemu 2,5 cm3 by bylo vhodné poměrné zmenšení 1 : 7, tzn. zvětšit celý plán lineárně 1,28krát (rozpětí 1 535 mm), pro motor 3,5 až 5 cm3 pak zmenšení 1 : 6, tzn. zvětšit plán 1,51krát (rozpětí 1 795 mm).