Safír (091)Orion (091s)

F/A-18E Super Hornet (091)
Zobrazit v plné velikosti


F/A-18E Super Hornet (091)

Cena: 180,00 Kč


Rozpětí 650 mm
Délka 951 mm
Hmotnost 420 g
Motor Mega B20 + EDF Mega D55xH42
Ovládané prvky elevony, motor
Konstrukce Jan Tomášek

Letoun F/A-18 E Super Hornet je nový víceúčelový stíhací bitevník dlouhého doletu, schopný operovat za všech  povětrnostních podmínek jak ve dne, tak i v noci. Jeho konstrukce částečně vychází z bojem prověřeného typu F/A-18 C/D Hornet. Při vývoji Super Hornetu konstruktéři využili principu „plošinového vyrovnání“, což v praxi znamená, že byly všechny hrany povrchu letadla sklopeny pod stejnými úhly tak, aby se radarový paprsek odrážel do jednoho úzkého paprsku. Tím se letoun stává obtížně zjistitelným. Jeho odrazová plocha se tím snížila na 1,021 m2 oproti 40 m2 u F-15 či 15 m2 u Su-27.
Prototyp letounu vzlétl v září 1995. Do služby byl Super Hornet zařazen v roce 1998 po předání prvních dvanácti kusů ověřovací série US Navy.

 


Model není přesnou obrysovou zmenšeninou typu F/A-18 E Super Hornet. V době, kdy jsem jej stavěl, jsem neměl k dispozici vý­kres. Při návrhu jsem proto vycházel z náčrtku typu F/A-18 A, který jsem podle fotografií přizpůsobil tak, aby co možná nejvíce tvarově odpovídal typu Super Hornet.
Model není stavebně příliš náročný, má nezáludné letové vlastnosti, a co u dmychadlových modelů není pravidlem, neuvěřitelně malou přistávací rychlost. I přes zmíněné dobré letové vlastnosti však vyžaduje určitou pilotní zkušenost. Je vhodný jako první model s elektrodmychadlovým pohonem.
Model je převážně z depronu. Než zahájíme samotnou stavbu připravíme dmychadlo do provozuschopného stavu. 
Trup sestává ze spodní části, bočnic a přepážek. Uvnitř je vlepené sestavené dmychadlo.
Křídlo je vyříznuté z depronu. Úhel náběhu prodloužené náběžné hrany i samotného křídla je daný konstrukcí modelu. Průběžný nosník křídla, lamelovaný z pásků balzy, je zvnějšku opáskovaný uhlíkovými pásnicemi. 
Plovoucí výškovka je opět vyříznuta z depronu. Poloviny, fungující jako elevony, se otáčejí se na uhlíkové ose.
Model je osazen dvěma servy ovládajícími elevony lanovody s využitím mixu delta nebo motýlek. K pohonu prototypu slouží elektrodmychadlo EDF Mega D55xH42 se střídavým motorem Mega B20.
Akrylové vodou ředitelné barvy jsou naneseny stříkáním nebo tupováním. Paneláž je naznačena lihovými fixy.
Předpokladem úspěšného létání je souměrný, nezkroucený vyvážený model. Pokud je dodržena poloha těžiště a úhel seřízení, zálet modelu probíhá bez problémů.