Rozpětí | 3090 mm |
Délka | 1425 mm |
Hmotnost | 1100 g |
Konstrukce | Ing. Miloš Mikulka |
Elektrovětroň Albatros 2023 je v podstatě pokračováním mých předcházejících konstrukcí elektrovětroňů, u nichž jsem na nosníky křídla a náběžnou lištu použil uhlíkové trubky. Toto řešení s sebou přináší zjednodušení stavby a snížení hmotnosti konstrukce při zachování vysoké pevnosti, které je více než dostačující pro létání s modelem v termice.
Definitivním impulzem pro nakreslení výkresu a následně pro stavbu tohoto modelu bylo velmi pěkné polétání s modelem Thermalist 2018 a Albatros 2019 (jejich výkresy rovněž vyšly v řadě plánků RC revue), kterým při rozpětí 3 100 mm a letové hmotnost přibližně 1 500 g k pohonu spolehlivě stačí běžný 70g elektromotor a k jeho napájení baterie Li-ion 3s1p. Na podzim roku 2022 jsem tedy nový model nakreslil a můj kolega ze Slovenska Vojtech Antonak jej postavil na sezonu 2023. Video ze záletu tohoto modelu můžete zhlédnout na kanálu Youtube, odkaz naleznete v QR kódu na jiném místě tohoto článku. Toto video pro mě nakonec bylo i inspirací k tomu, abych si Albatros 2023 také postavil. Stihl jsem to na začátku letošního roku a svého rozhodnutí nelituji. Model létá velmi příjemně a přijímač s variem, který jsem ve svém větroni poprvé použil, umožňuje pohodové létání v termice. Když slyším – po nalétnutí stoupáku – pípání varia, tak si mohu zavzpomínat, jaké to bylo před léty v kabině skutečného větroně…
Protože je přece jen pěknější, když se za letu díváme na model, který se podobá skutečnému letadlu, snažil jsem se, v rámci možností, aby se model podobal větroňům z padesátých let minulého století.
Protože nemám modelářskou dílnu a stavím své modely v průběhu zimy v bytě, tak se snažím vyvarovat jakéhokoliv řezání a broušení. Proto mám výkres vždy doplněn i daty pro řezání stavebních dílů laserem. Přes zimu postavený model na jaře přesunu na chatu nebo do garáže a tam jej vybrousím na čisto a připravím na potažení. Tímto způsobem – bez vytváření nepořádku – se dají i v panelákovém bytě klasickou technologii postavit i dost velké modely.
Zájemci o stavbu modelu mohou si v případě zájmu mohou laserem vyřezané díly, z nichž byl postaven i můj model na připojených fotografiích u firmy Czechaero (http://www.czechaero.cz).
Protože je model určen pro modeláře s dostatečnou praxí ze stavby modelů z klasických materiálů, nebudu popisovat jednotlivé stavební postupy. Každý modelář má totiž své zažité zvyklosti, kterých se při stavbě drží, a není proto nutné na nich ani v případě Albatrosu 2023 nic měnit. Model je sice konstrukčně relativně jednoduchý, ale modeláři, pro kterého by to měl být první konstrukční model po „houboletech“, bych doporučil něco stavebně jednoduššího. Možností je dostatek, vhodné jednodušší modely lze nalézt i v řadě plánků RC revue.
Model je postavený převážně z balzy, pouze na nosníky a náběžnou hranu křídla jsou použity uhlíkové trubky. Některé stavební díly jsou zhotoveny z letecké překližky, z topolové překližky a z březové truhlářské překližky.
Model stavíme klasickým způsobem, tedy na pracovní desce na výkrese překrytém čirou fólií netečnou vůči použitému lepidlu. K lepení dřevěných částí modelu použijeme disperzní lepidlo, k lepení uhlíkových částí kyanoakrylátové a více namáhané spoje lepíme epoxidovým lepidlem. Není to vše však podmínkou, každý modelář použije takový druh lepidla, na které je zvyklý a se kterým se mu nejlépe pracuje.
Před zahájením stavby si připravíme veškerý potřebný materiál podle seznamu na jiném místě tohoto článku. Pak zhotovíme podle výkresu všechny stavební díly z balzy a překližky, připravíme i odtokové lišty křídla a vodorovné ocasní plochy. Připravíme si tak vlastní stavebnici a při stavbě modelu se pak nemusíme s ničím zdržovat. To neplatí v případě, že si stavbu urychlíme použitím sady laserem řezaných stavebních dílů z balzy a překližky. Stavbu modelu pak začneme tím, že díly očistíme od lehkého opálení, zejména tam, kde přijdou do styku s potahem, a zejména pak v místech lepených spojů, které jsou v kontaktu s potahem. Pokud na neočištěná místa naneseme lepidlo, pouze velmi obtížně se podaří dodatečně odstranit stopy po opálení. Pod potahem jsou i drobné stopy po opálení hodně vidět. Toto je jediná, vcelku nepodstatná „daň“ za práci s přesnými, laserem vyřezanými, stavebními díly. Toto upozornění dávám do všech stavebních popisů modelů, na něž je možné objednat laserem řezané stavební díly. Občas se mi při stavbě modelu stane, že si myslím, že je vše v pořádku a připraveno k potahu a stejně se po potažení objeví zapomenutá drobná stopa po řezání. Proto se před potahováním musí vše pečlivě prohlédnout. Upozorňuji na to proto, že řada modelářů má zbytečnou obavu z velkého opálení laserem řezaných stavebních dílů. Je však naprosto zbytečná. Vyžaduje to pouze trochu pečlivosti při jejich očištění. Navíc, všichni světoví výrobci stavebnic dnes řežou stavební díly laserem. Kdyby očištění dílů od opálení bylo tak pracné, tak by laser z ekonomických důvodů vůbec nemohli používat.