Rozpětí | 1810 mm |
Délka | 1190 mm |
Hmotnost | 1300 g |
Celková plocha | 55,72 dm2 |
Zatížení | 23,3 g/dm2 |
Konstrukce | Jiří Smola/Ing. Miloš Mikulka |
Motorový model Orion zkonstruoval v roce 1943 Jiří Smola, legenda našeho modelářství a pozdější šéfredaktor časopisu Letecký modelář a Modelář. Jde o elegantní motorový kabinový hornoplošník zkonstruovaný s ohledem na materiálové možnosti tehdejší doby plně z tuzemského materiálu. Model je často stavěn našimi modeláři, kteří se zabývají historickými modely, což lze doložit řadou fotografií zveřejněných na internetu z akcí pořádanými kluby SAM. Modely, které je možné vidět na fotografiích, jsou poháněny spalovacími motory, v původní velikosti s rozpětím křídla cca 1 800 mm.
Před téměř dvaceti léty jsme se s kolegou Františkem Freiem rozhodli, že si Oriona také postavíme. Protože se nám líbily větší modely, rozhodli jsme se, že jej zvětšíme na rozpětí cca 2 500 mm a s pohonem elektromotorem. S takto upravenými modely jsme k plné spokojenosti odlétali několik sezon a nakonec jsme je poslali dál… Jako podklad pro stavbu jsme tehdy použili zmenšený výkres, který kdysi vyšel v Model Hobby Magazínu. Profily křídla a ocasních ploch jsem tehdy nakreslil v italském programu Profili. Oproti původní konstrukci, která byla z tuzemského materiálu, jsme kromě několika překližkových dílů modely stavěli celobalzové.
Před deseti léty jsem se k Orionu znovu vrátil. Rozhodl jsem se pro překreslení výkresu z Model Hobby Magazínu ve skutečné velikosti, ovšem kvůli zjednodušení stavby jsem konstrukci upravil na celobalzovou. Když už jsem udělal tuto změnu, tak s ohledem na krátkou přední část trupu před těžištěm jsem změnil profil VOP ze symetrického na profil s rovnou spodní stranou. Dosáhl jsem posunutí polohy těžiště více dozadu, což je důležité s ohledem na pohon modelu elektromotorem. Přece jen, hmotnost benzinového motoru, se kterým Orion v dávné historii létal, a dnešních elektrických pohonných jednotek je nesrovnatelná. Názory na nevhodné použití nosného profilu na VOP u RC modelu jsem neřešil, protože u modelů této koncepce a určených k rekreačnímu létání jde prakticky – v případě řízení – pouze o drobné korekce letu modelu, a je úplně jedno, jaký profil VOP má. Byl jsem si vědom, že po úpravách nebude možné s Orionem létat na soutěžích SAM, ale tato skutečnost mě vůbec netrápila. Orion není model, který by měl v dnešním pojetí soutěžního létání v rámci SAM šanci na úspěch. Je to model pro pohodové rekreační létání a k tomu jsem jej chtěl používat. Svými tvary připomíná lehká sportovní letadla, a tím dokonale umocňuje zážitek z létání, který nám přináší.
Výkres jsem nakreslil tak, aby se z něj daly připravit podklady na řezání stavebních dílů laserem. Případným zájemcům o stavbu mohu poskytnout, pokud mi napíší na e-mailovou adresu milos.m@centrum.cz, kontakt na firmu, která nabízí sadu vyřezaných stavebních dílů.