Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
RC maketa říčního člunu, délka 904 mm, konstrukce Ing. Z. Tomášek
Konstrukce | Ing. Zdeněk Tomášek |
Délka | 904 mm |
Šířka | 175 mm |
Motor | Speed 380 (400) |
Ponor | 30 mm |
Ovládané funkce | motor, kormidlo |
Stavební plán modelu Bečva vznikal již v roce 1970 podle podkladů získaných u ČSPLO. Vznikl výkres, který sice odpovídal skutečnému plavidlu, ale neobsahoval veškeré detaily. Po třiceti létech jsme v boletické loděnici narazili na vytaženou loď na suché stojánce, která byla opravována, a k našemu údivu jsme zjistili, že jde o Bečvu, i když již přestavěnou, s novou moderní nástavbou. Na původní výkres byly doplněny detaily, které byly i na původní lodi: ochranné a záchranné prostředky, elektroinstalace, protipožární prostředky, záchranné kruhy, manipulační tyče, háky, ochranné bandáže přídě a zádě.
I když výkres modelu vypadá poměrně jednoduše, je plánek určen pro již pokročilejší modeláře. Nicméně model, jehož detaily jsou na připojených snímcích, stavěl teprve patnáctiletý Vitkor Payer z Jablonce nad Nisou. Model v měřítku 1:25 má dobré jízdní vlastnosti díky široké peruti kormidla a dvěma lodním vrtulím. Vzhledem k malému ponoru a plochému dnu trupu je třeba zpracovat části nad ponorem co nejlehčí a hlavní hmotnost lodi rozložit po dnu trupu. Pro náhon lodi jsou zvoleny dvě protiběžné lodní vrtule o průměru 30 na hřídelích o průměru 2. K jejich pohonu slouží dva elektromotory řady 380 nebo 400 (Mabuchi, Speed ...) 7,2 V, s přímým náhonem. Proto je vhodné použít sériově vyráběné lodní tunely s přírubou pro přímé uchycení motoru nebo i tunely bez příruby; pak je třeba použít k připojení motoru spojky. Jako zdroje je použit pětičlánek NiCd s dostatečnou kapacitou cca 1700 mAh. K ovládání modelu stačí dvoupovelová RC souprava pro ovládání kormidla a přes obousměrný regulátor (16 A) obou motorů, propojených paralelně tak, aby jejich chod byl vzájemně protisměrný.
Před stavbou je třeba pečlivě prostudovat výkres, promyslet detaily napájení i pohonu modelu a podle toho určit i přístup do trupu. Přístupový otvor do trupu jsme zhotovili pod nástavbou, tzn., že pod kormidelnou je již pevná paluba. Okolo otvoru je třeba zhotovit cca 5 mm vysokou obvodovou stěnu tak, aby usazovala nástavbu na správné místo a zabraňovala vniknutí vody do trupu. Pro přístup ke kormidlu je využit poklop na zádi lodi.
Trup můžeme zhotovit několika způsoby. Doporučujeme si vybrat ze dvou, které vždy končí přelaminováním skelnou tkaninou. Klasická stavba je plaňkováním. Kostra trupu se v tomto případě sestaví ze žeber a podélníků, a poté polepí plaňkami 2x5 až 2x10 nebo balzovými prkénky tloušťky 2. Opracovaný trup přelaminujeme dvěma vrstvami skelné tkaniny 220 až 250 g/m2.
Druhý možný způsob je, že postavenou kostru trupu vyplníme pěnovým polystyrenem, který podle žeber opracujeme, natáhneme na něj tenkou vrstvu sádry a vybrousíme do konečného tvaru. Poté trup olaminujeme cca čtyřmi vrstvami skelné tkaniny 250 g/m2.
Na palubu je možné použít leteckou překližku tloušťky 1,5 nebo si zhotovíme laminodesky. Nástavby lze zhotovit rovněž z laminodesek tloušťky cca 1 až 1,5. Pomůžeme si přitom vhodnými žebry a výztuhami. Laminodesky se dobře opracovávají, lepí, tmelí i lakují. Na boky kormidelny nalepíme tmavší dýhu s léty na výšku.
Paluba skutečné lodi byla svařována z ocelových plátů 1,5x3 m s protiskluzovým dezénem. Existují různé materiály, které je svým povrchem imitují. Dezén můžeme nahradit dobře vylaminovanou deskou. Kulatá okna zhotovíme ze dvou do sebe těsně jdoucích trubek. Pokud použijeme na vnitřní okna mosaznou trubku, nemusíme rámečky oken povrchově barevně upravovat.
Na dobře vybroušený povrch použijeme dostupné barvy. Nejlepší jsou dvousložkové akrylátové barvy, pokud máme možnost stříkat kompresorem. Dobře kryjí, po vyschnutí věrně kopírují hrany a požadované tvary a jsou tvrdé a odolné vůči povětrnostním vlivům a otěru.
Světla je možné zhotovit svítící, jinak se vytočí z plexiskla. Do světlíků je vhodné zasadit kouřová skla nebo fólie.
Veškerá závaží je třeba umístit co nejníže do trupu, až na dno, aby těžiště lodi bylo co nejníže pod hladinou. Přijímač však umístíme co nejvýše, například přilepíme suchým zipem zespodu paluby, aby byl co nejvíce chráněn proti vodě. Anténu přijímače je možné natáhnout po délce lodi nebo ji vyvést střechou kormidelny a využít lana stožáru světel. Přijímač i anténu je třeba umístit co nejdále od motorů, regulátoru a serva kormidla.