Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
RC rekreační motorová jachta, délka 578 mm, konstrukce J. Kitner, výkres a text A. Souček.
Konstrukce | J. Kitner |
Výkres a text | A. Souček |
Délka | 578 mm |
Šířka | 156 mm |
Motor | Mabuchi 540 |
Ovládané funkce | kormidlo, motor |
RC model motorové jachty Pája je určen k rekreačnímu ježdění. Celobalzová konstrukce trupu je tak jednoduchá, že při pečlivé práci zvládne stavbu i začátečník. Na kvalitě použité balzy příliš nezáleží. K lepení stačí Herkules či podobné disperzní lepidlo a epoxid. K ovládání modelu stačí nejjednodušší dvoukanálová RC souprava s jedním servem standardní velikosti a elektronickým regulátorem otáček pohonného elektromotoru. Pohonnou jednotkou byl u prototypu starší motor Mabuchi 540, lze použít jiný elektromotor podobných parametrů.
Trup. Žebra 1 až 8 a palubu 9 překreslíme na středně tvrdé balzové prkénko tloušťky 5 a přesně vyřežeme. Zářezy pro podélníky z balzy 5x5 v žebrech začistíme a všechny díly přebrousíme jemným brusným papírem. Palubu 9 s vyznačenými roztečemi žeber přišpendlíme na rovnou pracovní desku, postupně na ni přilepíme všechna žebra a do zaschnutí lepidla je zajistíme špendlíky. Do výřezů v žebrech zalepíme všechny balzové podélníky 5x5 a po zaschnutí je zabrousíme podle žeber do patřičného průřezu. S co nejvyšší přesností provrtáme a propilujeme otvor pro pouzdro lodního hřídele. V zadní části zalepíme balzový hranol 15x15x20 pro uchycení trubky hřídele kormidla. Po zaschnutí zkontrolujeme přiložením ohebné lišty z boku na trup správnou polohu žeber: Lišta se jich všech musí dotýkat! Z balzy 3 vyřežeme (s přesahem) obě poloviny obšívky dna, přebrousíme je a jednu z nich nalepíme na jednotlivá žebra a podélníky; do zaschnutí lepidla ji zajistíme špendlíky. Po zaschnutí ořežeme a obrousíme přebytečný materiál dna na podélnících, přesně dolícujeme druhou polovinu obšívky a nalepíme ji stejným způsobem jako první. Trup sejmeme z pracovní desky, odstraníme špendlíky a jemným brusným papírem napjatým na brusném hranolu obrousíme společně okraje dna i paluby do úkosu podle žeber. Z balzy 3 vyřízneme s přesahem obě poloviny boční obšívky a přilepíme je k trupu; opět je do zaschnutí lepidla zajistíme špendlíky. Obšívka boků i dna začíná na žebru 2. Volný prostor přídě vylepíme balzovými nebo lipovými hranoly. Po vyschnutí lepidla příď nahrubo opracujeme. Obrousíme okraje boční obšívky přečnívající přes dno a palubu a dobrousíme přesný tvar přídě, aby přchod mezi ní a obšívkou trupu byl plynulý. Ve dně upravíme jehlovým pilníkem otvor pro pouzdro lodního hřídele.
Vhodné pouzdro s hřídelem zakoupíme již hotové nebo je zhotovíme z tenkostěnné mosazné či duralové trubky o vnitřním průměru 4, do jejíž obou konců zalepíme nebo zalisujeme vložky z trubky o vnitřním průměru 3, dlouhé přibližně 10 mm. Hřídel z kvalitního rovného ocelového drátu o průměru 3, na jehož konci vyřízneme závit M3 pro přišroubování lodní vrtule, se musí v pouzdru volně, ale bez vůlí otáčet. Pouzdro s hřídelem a lodní vrtulí nasuneme do trupu, překontrolujeme polohu lodní vrtule a trubku společně s klínem z balzy 5 zalepíme epoxidem.
Kormidlo vybrousíme z tvrdší balzy 5. Po vybroušení do něj opět epoxidem zalepíme ocelový drát o průměru 2. Drát prochází trubkou kormidla o průměru 3/2, nejlépe z mosazi, a je ukončen ovládací pákou kormidla (MP Jet). Pro trubku kormidla provrtáme v zadní části trupu otvor, do nějž trubku zalepíme epoxidem.
Motorové lože. Zalepíme díly 12 a pod správným úhlem úložnou desku z balzy 5. Z každé strany do ní vrazíme dva hřebíky o délce asi 15 pro uchycení gumy, upevňující motor. Hlavy hřebíků necháme vyčnívat 3 až 5 mm. Motor připoutáme na lože a zkontrolujeme sousost motoru a hřídele lodní vrtule. Případné nedostatky odstraníme. Hřídele motoru a lodní vrtule spojíme vhodnou spojkou. Otvor v palubě olemujeme balzovými lištami 3x7 pro nasazení kajuty.
K odkládání modelu zhotovíme z dílů 10 a 11 z překližky 5 a ze smrkové lišty 3x10 stojánek.
Kajuta je pro jednoduchost celá slepená z balzových prkének tloušťky 3. Nejprve vyřízneme obě bočnice 13 a našpendlíme je na trup, na olemování z balzy 3x7. Mezi bočnice nalícujeme příčné stěny 14, 15, 16 a ostatní díly z balzy 3. Tyto díly slepíme s bočnicemi tak, aby kajuta šla sejmout z olemování otvoru s malým odporem. Dále na kajutu nalepíme střechu 17 a patřičně zkosené dí ly 18. Uzavřeme obloukovou část a nalepíme střechy 19 a 20. Slepenou kajutu obrousíme na přesný tvar a vyhladíme jemným brusným papírem. Podle vlastního vkusu zhotovíme různé doplňky, jako jsou světla, antény, houkačka, záchranné kruhy, úvazníky, kotva, zábradlí atp. Můžeme je také koupit hotové, vylisované z plastu (Gregor). Tyto detaily lepíme už nabarvené až na model s dokončenou povrchovou úpravou.
Povrchová úprava. Trup i nástavbu z vnitřní strany nalakujeme několikrát čirým nitrolakem, aby byly impregnovány proti vlhkosti. Vnější povrch trupu, kajuty i odkládacího stojanu vybrousíme do hladka jemným brusným papírem a vše důkladně, opakovaně tmelíme akrylátovým tmelem a brousíme, až docílíme rovného a hladkého povrchu. Když jsme s kvalitou povrchu spokojeni, natřeme všechno základní syntetickou barvou. Po vyschnutí vše velmi lehce přebrousíme a celý model nastříkáme vrchní syntetickou barvou. Barevnou kombinaci si jistě zvolí každý sám podle svého vkusu. Na kajutu nalepíme znázornění oken, vystřižené z modré nebo černé samolepicí fólie. Okenní rámy vystřihneme z papírové tapety imitující dfřevo a po přilepení natřeme čirým lakem.
Pohon. Model je poháněn elektromotorem Mabuchi 540/6 V, napájeným z baterie složené ze sedmi NiCd článků Sanyo 1700 SCR. Pouzdro s hřídelem lodní vrtule na prototypu modelu je stejně jako kardanová spojka hřídele motoru a lodní vrtule od firmy VEPA. Třílistou lodní vrtuli volíme o o průměru 30 až 35 mm. Volbou její velikosti ovlivníme rychlost a dobu jízdy modelu na jedno nabití baterie. Protože motor nemá chlazení, je třeba jej zbytečně nepřetěžovat! Lze použít i jakýkoliv jiný pohon podobných parametrů, rozměrů a hmotnosti.
RC souprava postačí ta nejjednoduší, dvoukanálová, samozřejmě ale proporcionální. Kormidlo je ovládáno servem standardní velikosti (u prototypu HS300), motor elektronickým regulátorem se systémem BEC (ALS32). Vypínač palubního systému RC soupravy umístíme na dobře přístupné místo v podpalubí. Propojovací kabely od baterie k regulátoru a k motoru by měly mít průřez nejméně 1,5 mm2. Servo přišroubujeme na balzové hranoly, vlepené do trupu, regulátor přichytíme oboustrannou lepicí páskou. Táhlo od páky kormidla k servu zhotovíme z ocelového drátu o průměru 2 a zakončíme je plastovými vidličkami.
Vyvážení. Před instalací baterie a RC vybavení model položíme na vodu a jednotlivé díly vybavení rozmístíme tak, aby byl model vyyvážený. Pohonnou baterii a přijímač upevníme k trupu nejlépe oboustrannou lepicí páskou. V případě potřeby model dovážíme olovem tak, aby ponor odpovídal údaji na výkrese. Olovo v modelu důkladně zajistíme proti pohybu.
Zajíždění. Před první jízdou zkontrolujeme správnost smyslu otáčení lodního šroubu a zda hřídel nedrhne v pouzdru, zda kormidlo v neutrálu je rovnoběžné s osou lodi a zda výchylky kormidla jsou na obě strany shodné. Souměrně postavený model dobře drží směr, jízda je svižná, reakce na výchylky kormidla okamžité. Postupně upravujeme délku táhla od serva k páce kormidla tak, aby model jezdil rovně s trimovací páčkou na vysílači v neutrální poloze. Velikost výchylek kormidla nastavíme tak, aby model zatáčel podle našich představ.
Po prvních jízdách se přesvědčíme, zda do modelu nezatéká. Model zásadně nenecháváme na prudkém slunci a po každém ježdění jej pečlivě osušíme. Vodní plocha pro ježdění by měla být bez vodních rostlin a plovoucích nečistot, jinak hrozí zablokování lodní vrtule, případně i převrácení modelu.
Doba jízdy závisí hlavně na kvalitě a stavu baterie, způsobu jízdy a hodně také na vhodnosti lodní vrtule.