v košíku není žádný produkt
370,00 Kč
Sportovní RC maketa, rozpětí 2770 mm, konstrukce J. Fara
Rozpětí | 2770 mm |
Délka | 1315 mm |
Hmotnost | 2400 g |
Motor | 2,5 až 3,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Model Grob G-109 je rádiem řízená maketa, vhodná pro rekreaci a soutěže kategorie RC-MM. Předlohou je motorový kluzák západoněmecké firmy Grob, typového označení G-109. Model je zmenšen v poměru 1:6 a zachovává všechny tvary vzoru. Je celý z balzy a na rozdíl od předlohy, která je celolaminátová a tudíž s tuhým potahem na všech plochách, je pro úsporu balzy křídlo od nosníku dozadu potaženo papírem. Chybějí rovněž brzdicí štíty, umístěné na skutečném letadle v místě hlavního nosníku křídla a vysouvající se nad jeho povrch.
Model má ovládaná obě kormidla, křidélka a přípusť motoru čtyřmi servy proporcionální RC soupravy. Případná dodatečná montáž brzdicích štítů, ovládaných pátým servem, podstatně zkrátí přistání. Velká nosná plocha a nízké plošné zatížení křídla – 42 g/dm2 – dovolují určité zvýšení hmotnosti. Je proto možné zhotovit křídlo celé s tuhým potahem, nebo z pěnového polystyrenu – se zachováním nosníku s pouzdrem pro spojky. Trup lze laminovat a opatřit potřebnými výztuhami.
Stavba modelu je poměrně náročná; neměl by na ni plýtvat energií ani materiálem ten, kdo nemá dostatečnou praxi jak ve stavbě, tak v létání. Proto před jejím zahájením důkladně prostudujeme výkres a návod ke stavbě a zvážíme své schopnosti a materiálové možnosti.
Křídlo je dělené, běžné žebrové konstrukce s tuhým potahem náběžné a kořenové části. Poloviny se nasazují na duralové spojky.
Trup stavíme na pracovní desce. Jeho základ tvoří čtyři široké a tlusté balzové podélníky, na které použijeme kvalitní rovnoletá a stejně hustá prkénka, aby po vyříznutí nezměnila tvar. Horní část krytu motoru a kryt kabiny jsou odnímací.
Kryt motoru sestavíme na výkrese. Po opracování jej rozřízneme podle výkresu a dolní část přilepíme k trupu. Horní odnímací část krytu upevníme šroubem (vrutem) s podložkou.
Překryt kabiny zhotovíme laminováním nebo kašírováním (neprůhledný) na kopytě. Pokud uděláme překryt průhledný, bude třeba vnitřek kabiny doplnit palubní deskou, sedačkami a figurkou pilota, nebo alespoň prostor s RC soupravou uzavřít deskou.
Ocasní plochy tvaru T jsou běžné konstrukce s tuhým potahem. VOP je v celku; na kýlovku je upevněna polyamidovým šroubem.
Podvozek je dvoudílný. Kola upevníme šrouby a maticemi. Ostruha je otočná v ložisku se závitem.Kryty kol laminujeme nebo kašírujeme; jsou vhodné jen pro provoz na rovné neporostlé vzletové ploše.
Motor zdvihového objemu 2,5 až 3,5 cm3 upevníme ležatě. Na výkrese je – a v prototypu modelu byl použit – motor MVVS Modela 3,5 cm3, který svým přebytkem výkonu dovoluje bezpečně startovat i na travnaté ploše. Plastiková palivová nádrž o objemu 100 cm3 je uložena těsně v krabici na motorové přepážce.
RC vybavení. Prototyp modelu byl vybaven proporcionální soupravou Acoms se čtyřmi servy. Táhla ke směrovce a výškovce jsou z tvrdé balzy, k motoru z tuhého drátu nebo použijeme lanovod.
Potah a povrchová úprava. Trup a křídlo potáhneme kvalitním středně tlustým vláknitým papírem, VOP a SOP tenkým. Nakonec celý model stříkáme barevnými laky.