Rozpětí | 1860 mm |
Délka | 1235 mm |
Hmotnost | 3100–3600 g |
Motor | 6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Martin Gál |
V roce 1989 vypsal časopis Modelář ke 40. výročí svého vzniku velkou konstruktérskou soutěž. Dnes se to asi bude zdát neuvěřitelné, ale sešly se v ní podklady (včetně stavebního výkresu) na téměř 100 konstrukcí všech možných kategorií. Redakce Modeláře z nich vybrala 57 modelů do čtenářské soutěže, z níž vyšel vítězně s citelnou převahou model Ultra-L Martina Gála z Teplic.
Model Ultra-L je určen pro rekreační létání a hlavně pro méně zkušené modeláře, kteří se potřebují zdokonalit v řízení RC soupravou se čtyřmi servy. Model je dostatečně stabilní a lze s ním létat velmi pomalu. Stavebně je poměrně jednoduchý, přestože patří do kategorie větších modelů. Téměř všechny části modelu jsou odnímatelné, což je výhodou při jejich případném poškození.
Základ trupu tvoří bočnice spojené přepážkami. Jako nosník ocasních ploch je použita tenkostěnná duralová trubka o průměru 30/0,8 mm. Lze použít i trubku jiných rozměrů, případně trubku laminátovou.
Křídlo je v celku, stavíme však samostatně obě vnější části, k nimž pak doplníme střední díl. K trupu je křídlo upevněno čtyřmi polyamidovými šrouby M5. Křidélka jsou připevněna otočnými plastovými závěsy
Podvozek se skládá z pružinových drátů, které ohneme a spájíme. Na prototypu jsou použita pneumatická kola o průměru 90 mm. Funkčně vyhovují i kola o průměru 70 mm, která se ale k modelu nehodí vzhledově.
Ocasní plochy slepíme z plných prkének měkčí balzy. Vnější okraje stabilizátoru a kýlovky jsou vyztuženy smrkovými lištami. Kormidla jsou připevněna otočnými plastovými závěsy. Hotové ocasní plochy jsou k trubkovému nosníku ocasních ploch připevněny dvěma šrouby M3 x 45.
Trup je polepen tenkým potahovým papírem a nastříkán barevnými syntetickými emaily. Křídlo a ocasní plochy jsou potaženy nažehlovací fólií.
V prototypu je použit motor MVVS 6,5 F s výfukem MVVS 6,5 S, upevněný na kovovém loži. Palivová nádrž má objem 250 cm3. Lze použít i motor o zdvihovém objemu 10 cm3.
K řízení modelu je možno použít jakoukoliv soupravu umožňující ovládání čtyř funkcí: směrovky s ostruhovým kolem, výškovky, motoru a křidélek. Ovládání křidélek lze vypustit; v tom případě postačí souprava se třemi servy.