Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
370,00 Kč
RC maketa na motor 6,5 cm3, rozpětí 1450 mm, konstrukce J. Fara
Rozpětí | 1450 mm |
Délka | 1075 mm |
Hmotnost | 3400 g |
Motor | 6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Britský dvouplošník z období 1. světové války 1½ Strutter, vyráběný firmou Sopwith, nenašel mezi modeláři zatím příliš obdivovatelů. To ale nemění nic na skutečnosti, že je velmi vhodnou a zajímavou předlohou pro stavbu RC makety. Model lze poměrně snadno postavit a má i dobré letové vlastnosti, takže jej lze doporučit pro rekreační létání. Proto má menší rozměry a je k jeho pohonu použito motoru o zdvihovém objemu 6,5 cm3; k ovládání je třeba proporcionální RC soupravy se čtyřmi servy. Na výkrese jsou přesto zachyceny detaily – lanka řízení, výztuhy, výzbroj -- bez nichž model sice létá, ale po jejichž doplnění se z něj stane „eroplán". Vnější tvary, rozmístění žeber, nosníků křídel a VOP a povrch odpovídají předloze, pouze trup a SOP mají místo plátěného tuhý potah. Třípohledový výkres v měřítku 1:50, technický popis a fotografie byly zveřejněny v Modeláři 1/1987, dále v brožuře Profile Publication Sopwith 1½ Strutter číslo 121 a v časopisu Aeromodeller June 1977.
Model není v žádném případě vhodný pro modeláře začínající létat s vícepovelovými modely. Stavba a létání s ním, přes zmíněné dobré vlastnosti, vyžadují určité zkušenosti s řízením modelu podstatně stavebně jednoduššího, ale se stejnými ovládanými prvky. Proto je třeba zvážit svoje možnosti a schopnosti ještě před zahájením stavby.
Práci zahájíme po důkladném prostudování výkresu a návodu ke stavbě. Předem si do výkresu zakreslíme rozmístění a upevnění všech dílů RC soupravy a potřebné úpravy, vyplývající z použití jiného než nakresleného motoru, případně palivové nádrže. Všechen potřebný materiál je uveden na výkresu; všechny míry jsou v milimetrech.
Trup tvoří bočnice z balzových prkének spojené přepážkami. Dolní část krytu motoru je odnímací, upevňuje se šrouby. Horní část trupu vpředu je rovněž odnímací a je pevně spojena vzpěrami s křídlem.
Křídla jsou v celku. Obě jsou opatřena křidélky, spojenými pákami; ovládána jsou křidélka na spodním křídle. Postup stavby kostry je u obou křídel stejný. Nosníky sestávají ze dvou smrkových pásnic, v místě křidélek spojených balzovou stojinou, která slouží k uchycení závěsů.
Ocasní plochy. VOP je opatřena jedním nosníkem ve spodní části symetrického profilu. Kýlovku zhotovíme z plné balzy, směrovku jako rám z Iišt.
Podvozek je odnímací, upevněný plechovými třmeny a vruty. Ostruha je pevná.
Potah. Trup a ocasní plochy potáhneme tenkým vláknitým potahovým papírem, křídla středně tlustým. Další povrchová úprava je běžná.
Motorová skupina. Prototyp modelu létal s motorem OS Max 6,5 cm3. Pro využití dolní otevřené části trupu a tím lepšího chlazení je montován invertně. Palivová nádrž je zhotovena z plastové lahvičky o objemu 175 cm3.
Model má příjemné letové vlastnosti a je schopen základních akrobatických obratů. Jeho let je plynulý, přiměřeně rychlý a tudíž realistický.