Rozpětí | 1295 mm |
Délka | 855 mm |
Hmotnost | 950-1150 g |
Motor | 1-1,5 cm3 |
Ovládané prvky | S |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Jde o celobalzový model s motorem o objemu 1 až 1,5 cm3, vhodný pro modeláře, kteří již mají dostatek praxe ve stavbě i v létání. Může být řízen 1- až 4kanálovou rádiovou soupravou a lze jej postavit ve dvou provedeních. Na plánu je nakreslena stavebně méně pracná verze, která má křídlo v celku a okna kabiny nabarvená. Mimo to jsou na plánu zakresleny samostatně partie křídla a trupu, které jsou rozdílné pro verzi s křídlem děleným a kabinou průhlednou.
Prototyp modelu byl postaven a zalétán v jednodušší verzi s křídlem v celku, s detonačním motorem MVVS 1, 5 cm3 a byl řízen jednokanálovým přijímačem a elektromagnetickým převážně užívaným vybavovačem, tj. jenom směrovkou.
Křídlo je celobalzové, klasické konstrukce. Tuhý potah náběžné části tvoří spolu s náběžnou lištou a nosníkem torzní skříň. Každou polovinu křídla stavíme samostatně. Poloviny křídla spojíme překližkovými spojkami a sestavíme střední část stejným způsobem jako vnější části.
Základem při stavbě trupu jsou dvě bočnice, které přilepíme k sestavě motorového lože s přepážkami 2 a 3. Vlepíme přepážky 4, 5 a 6. Pak postupně zalepujeme příčné spojky a horní části přepážek 7 až 11. Potáhneme horní část trupu. Poté přilepíme nosníky podvozku, zesílení v místech poutacích kolíků křídla, horní díl přepážky 4, dolní část přepážek 7 až 11 a střední lištu. Potáhneme dolní část trupu, dále zbylou část nahoře a kabinu. Vzadu přilepíme spodní tvarovaný blok. Z bočních desek a masky slepíme horní část motorového krytu. Kryt slepíme lamelováním z oblouků. Celou přední část trupu opracujeme do patřičného tvaru.
Ocasní plochy slepíme z plných balzových prkének. Obě jsou k trupu přilepeny na pevno, VOP je podepřena párem funkčních vzpěr.
Podvozek ohneme z pružinového drátu. Vzpěry nasuneme do trupu a spájíme. Připájíme spojku. Prostor mezi vzpěrami vyplníme balzou. Podvozek se nasouvá do otvorů v trupu a proti vypadnutí jej zajišťuje gumová nit. Ostruhu přivážeme na překližkovou desku a vlepíme do trupu.
Prototyp modelu poháněl detonační motor MVVS 1,5 cm3. Lze použít jiný motor 1,5 cm3, ale i výkonný motor 1 cm3. Palivovou nádrž spájíme z plechu. Vhodná je i hotová nádrž.
Trup a ocasní plochy potáhneme tenkým papírem Modelspan, křídlo a podvozek tlustým.
Maketa Praga E-114 je dobře ovladatelná a chová se zcela normálně (přes některé známé výhrady k tomuto letadlu).
Zájemce o skutečné letadlo upozorňujeme, že historii letadla, jeho popis, výkres a fotografie najdou v časopisech Modelář 12/1970 a Křídla vlasti 4/1964.