Rozpětí | 1600 mm |
Délka | 1200 mm |
Hmotnost | 2800 g |
Motor | 6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř, M |
Konstrukce | Jan Kozák |
Francouzské amatérské letadlo Turbulent je starší vcelku velmi známou konstrukcí, která je mezi modeláři oblíbena pro stavební jednoduchost i proto, že má proporce vhodné pro stavbu polomakety nebo makety. Poněkud méně známou modifikací původního typu Turbulent je typ Stark Turbulent D, který je pro modelářské zpracování stejně vhodný.
Model je postaven v měřítku 1 : 4,5 jako rádiem řízená maketa pro kategorii RC MM. Je poháněn motorem o zdvihovém objemu 6,5 cm3 a řízen proporcionální RC soupravou se čtyřmi servy. Před započetím stavby je třeba si do výkresu zakreslit díly RC soupravy, motor včetně lože, táhlo plynu atp.
Stavebně je model poměrně jednoduchý, snad s výjimkou rozměrného překrytu kabiny a krytu motoru. Letové vlastnosti modelu jsou dobré, o čemž svědčí skutečnost, že v jednom provedení spolehlivě létal bez ovládaných křidélek. Z toho ale nelze vyvodit, že model je vhodný pro začátečníky v oblasti řízení modelu rádiem; je však vhodným typem pro přechod od cvičných modelů k polomaketám a maketám.
Trup sestává z překližkových bočnic a přepážek, zaoblený hřbet tvoří tvarová karoserie z podélníků potažená balzou. Potah přední části trupu ke křídlu je z překližky, stejně jako vrchní část trupu ke kabině. Kabinu zhotovíme na lipovém kopytě z organického skla nebo podobného průhledného materiálu. Snadněji ji zhotovíme ze dvou dílů, slepených potom v místě rámu.
Kryt motoru je laminován na kopytě ze tří až čtyř vrstev středně tlusté skelné tkaniny, prosycené pryskyřicí. V nouzi lze laminovat na kopyto z pěnového polystyrenu (pro jedno použití).
Ocasní plochy mají souměrný profil. Stabilizátor a kýlová plocha mají tuhý potah, kormidla jsou potažena papírem nebo monofilem. Výškové kormidlo má poloviny spojené spojkou z ocelového drátu. V případě potřeby lze VOP zhotovit odnímací a připevnit ji silonovým šroubem.
Křídlo s profilem NACA 2314 je běžné konstrukce. Vzepětí každé poloviny křídla je 5°. K trupu se křídlo upevňuje bukovými kolíky a silonovým šroubem.
Podvozek je spájen z ocelové struny o průměru 3 a je v případě potřeby odnímatelný. Kryty kola jsou zhotoveny z laminátu. Ostruha je ohnuta z ocelové struny o průměru 2. Otáčí se v bukovém hranolu.
Motor o zdvihovém objemu 6,5 cm3 je montován ležatě. Použitím původního tlumiče se zčásti naruší motorová přepážka i část trupu, proto je lepší zhotovit tlumič vlastní, který lze umístit do motorového krytu. Nádrž má objem 175 cm3.
Trup, kýlovou plochu a stabilizátor potáhneme středně tlustým potahovým papírem, na kormidla použijeme papír tlustý. Křídlo je nejlépe potáhnout tenkou silonovou tkaninou (monofilem).
Model je díky vzepětí dostatečně příčně stabilní, a pokud jej postavíte o hmotnosti kolem 2 800 g, vychází příznivě i plošné zatížení.