Rozpětí | 2245 mm |
Délka | 1300 mm |
Plocha křídla | 53,5 dm2 |
Hmotnost | 2000 g |
Konstrukce | Jan Kozák |
Proč právě Pionýr, napadne asi mnohého čtenáře, dnes v době Cirrusů, Kestrelů a větroňů ještě štíhlejších. Měl jsem však několik důvodů, proč při úvahách o rádiem řízené maketě větroně padla volba právě na krásně hranatého Pionýra.
Každý, kdo rozměry moderního větroně přepočítával do proporcí přiměřeně velké RC makety, ví, že hloubka hlavně na konci křídla vychází příliš malá, čímž je to špatné i s celkovou nosnou plochou. Problémy jsou též s kruhovými nebo eliptickými průřezy trupů minimálních rozměrů, které u makety, tak jako u skutečného větroně, lze zhotovit pouze s použitím laminátů. Avšak ne každý modelář má možnost nebo chuť laminovat, a stavět klasicky trup Pionýra je skutečně snadnější. Se skutečným Pionýrem se lze seznámit v časopi-se Modelář č. 3/75 v rubrice Poznáváme leteckou techniku. Model je řešen jako maketa v měřítku 1 : 6 s odnímacím křídlem a VOP, což usnadňuje transport. Maketářsky není propracováno pouze vybavení kabiny a jsou vypuštěny brzdicí klapky. V tomto směru lze tedy model ještě vylepšit. Jinak je Pionýr řešen jako plně funkční model. Pro modeláře, kteří již mají určité zkušenosti s proporcionální RC soupravou, stačí plně výškovka v měřítku, pro všechny ostatní je kreslena výškovka zvětšená asi o 20 %. Rovněž tak použití křidélek je realističtější, ale i bez řízení křidélky je model schopen létat. V druhém případě je záhodno zvětšit vzepětí alespoň na 5°. Předem ovšem podotýkám, že model není určen pro úplné začátečníky nebo modeláře začínající s RC létáním.
V plánu není zakresleno uchycení serv, poloha zdrojů a přijímače, protože použité soupravy budou nejrůznějšího provedení. Před započetím stavby si proto výkres v tomto směru doplňte podle vlastního vybavení. Hmotnost hotového modelu bez RC vybavení je 1 600 g, letová hmotnost asi 2 000 g.