Rozpětí | 2380 mm |
Délka | 1210 mm |
Hmotnost | 955 g |
Ovládané prvky | S |
Konstrukce | Radoslav Čížek
|
Přestože v posledních létech v ČSSR značně přibylo vícepovelových rádiových řídicích souprav, nedá se očekávat, že v brzké době vymizí modely řízené kolem osy pouze směrovkou, zejména větroně. Poměrně nízká pořizovací cena jednopovelové RC soupravy a možnost náhrady řídicího serva třeba „Iglamatikem“ budou bezpochyby ještě několik let rozhodujícím činitelem nejen u nás, ale i v některých dalších zemích. Proto tedy po osvědčených a rozebraných pláncích STANDART a LION přichází znovu ještě jednopovelový RC větroň ADMIRÁL 2.
„Admirál“ nemá nic společného s námořnictvem a pozlacenou čepicí, dostal jméno po pestrobarevném podzimním motýlu. Prvně vzlétl v roce 1971 a v rukou mistra sportu VI. Horáka získal 1. místo v mistrovství ČSR. Není to tedy právě nejnovější konstrukce, ale také ve své kategorii dodnes nezestárla. Po zveřejnění malého výkresu původního typu ADMIRÁL 1 v Modeláři č. 11/1971 se model začal objevovat a stále je vidět ve více či méně zdařilých exemplářích na většině soutěží v převládajícím počtu.
ADMIRÁL byl původně navržen pro mírnější soutěžní podmínky – do rychlosti větru asi 5 m/s. Postupně byl používán i do silnějšího větru, kde však v důsledku nevhodného profilu křídla (pro toto použití) a po „dovážení" olovem ztrácel částečně své přednosti, tj. malou klesavost a výkonnost přes 4'30" ze 150m vlečného lanka. V dalším vývoji modelu bylo zvětšeno rozpětí a hloubka křídla; vodorovná ocasní plocha a plošná délka se neměnily. V klidu a v mírném větru byly tyto modely lepší než původní typ. Další změnou v r. 1974 bylo rozšíření trupu a zvětšení svislé ocasní plochy včetně kormidla. Nejnověji – se zaměřením na nová soutěžní pravidla a úspěšnější létání za silnějšího větru – bylo upraveno i křídlo, jež má nyní osvědčený profil NACA 4409. Tak vznikl ADMIRÁL 2.
Model je konstruován poměrně robustně, snese jakékoli letové manipulace a také nějaké to méně šetrné přistání. S přijímačem MARS-mini vychází velmi lehký a v letu na čas dociluje špičkové výkony. ADMIRÁL 2 vzlétl poprvé na jaře 1975 a během sezony získal řadu předních míst na veřejných soutěžích. Spolu s autorem s modelem létal další člen LMK Kamenné Žehrovice V. Janouš. V krajském žebříčku 1975 bylo obsazeno 2. a 3. místo výkony 2562 a 2558 vteřin. Létání s tímto modelem je bez problémů, může jej řídit začátečník. Ovšem létat úspěšně, to předpokládá často trénovat, dokonale poznat vlastnosti modelu v různých podmínkách a připravit si předem vyzkoušenou sadu zátěží pro různou sílu větru, aby např. při soutěži odpadlo laborování.