Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Model plachetnice třídy DJ-X, konstrukce Jan Horák
Délka | 740 mm |
Šířka | 170 mm |
Ponor | 205 mm |
Hmotnost | 2,0 kg |
Konstrukce | Jan Horák |
Alka patří do rodiny těch jednoduchých a přesto dostatečně výkonných modelů, které mají usnadnit mladým a začínajícím modelářům vstup do modelářské činnosti. Je proto konstrukčně jednoduchá, co nejméně pracná a z dostupného materiálu.
Nedostatek tenké překližky na našem trhu, která je potřebná na potah trupu, přiměl konstruktéra uvažovat o náhradě. Jedním z možných řešení se jevilo použití nábytkářského Umakartu. Lákavá byla zejména možnost vypuštění povrchové úpravy, která je pro začínajícího modeláře vždy tvrdým oříškem (i když za cenu trochu obtížnějšího lepení epoxidovým lepidlem, jež je ostatně nejvhodnější na celou loď). Konstruktér tuto náhradu vyzkoušel a jeví se jako dobře použitelná.
Stavební popis je poněkud obsáhlejší, neboť má samostatně pracujícímu modeláři nahradit výklad instruktora tak, aby stavbu dobře zvládl. Před započetím stavby je proto účelné pozorně a raději několikrát si pročíst popis i prostudovat plánek, aby hned od počátku bylo vše jasné. Míry jsou v milimetrech.
Ke stavbě je zapotřebí běžné modelářské nářadí jako lupenková pilka, nůž, tužka, pravítko, kopírovací a balicí papír a materiál podle seznamu.
Trup má žebra z truhlářské překližky, lišty jsou smrkové. Kýl může být z překližky 5 nebo z duralového plechu 2. Potah trupu je z překližky nebo z Umakartu. Oba materiály mají své výhody:?S překližkou je snazší práce a je lehčí, Umakart má zase dokonalý povrch, takže odpadá zdlouhavá povrchová úprava.
Kýl opatříme zátěží, již odlijeme z olova nejlépe do dřevěné formy. Dřevo jako materiál na formu použijeme pro jeho snadnou opracovatelnost a pro možnost okamžitého použití (sádrová forma musí dosti dlouho schnout).
Povrchová úprava odpadá, je-li potah z Umakartu a kýl z duralového plechu. Povrch překližkového potahu napustíme fermeží, přetmelíme a natřeme základní barvou. Konečný nátěr je syntetickým emailem. Palubu po napuštění fermeží přelakujeme čirým matným lakem.
Kormidlo je slepeno ze tří vrstev překližky, hřídel je z drátu. Kormidlo můžeme také zhotovit z mosazného plechu. Hřídel kormidla vsuneme do trubky v trupu a na horní konec připájíme páku automatického řízení z mosazného plechu
Stěžeň slepíme ze dvou smrkových lišt, pak jej ohoblujeme a obrousíme. Ráhna vratiplachty i kosatky jsou rovněž ze smrkových lišt.
Plachty ušijeme z tenké tkaniny. Po olemování je přišijeme ke stěžni a k ráhnu pevnou nití. Stěhy a řídicí otěže zhotovíme z režné nitě a opatříme je háčky z drátu a napínáky z duralu nebo překližky.
Při nárazovém větru by loď neudržela směr, a proto je vybavena samočinným řízením. Zapojení otěží vratiplachty je zřejmé z malého půdorysného obrázku.