Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Volný sportovní model na motor 1–1,5 cm3, rozpětí 1100 mm, konstrukce L. Jirásek
Rozpětí | 1090 mm |
Délka | 820 mm |
Hmotnost | 450 g |
Motor | 1-1,5 cm3 |
Konstrukce | Luděk Jirásek |
Major je určen pro pokročilejší modeláře, kteří již mají zkušenosti se stavbou a létáním bezmotorových modelů. Lze jej postavit pomocí běžného modelářského nářadí, a to buď z tuzemského materiálu – provedení A, nebo z balzy – provedeni B, případně kombinací obou druhů materiálu. Na plánku v měřítku 1:1 je model nakreslen v provedení: A – trup, směrovka; B - směrovka, křídlo, výškovka. Stavební návod a seznam materiálu jsou pro obě provedení.
Trup začínáme pro obě provedeni zhotovením přepážky a motorového lože. Na plánku je zakreslen motor Jena 1 a pro úplnost jsou připojeny ještě rozteče otvorů montážních patek pro motory MVVS 1D a pro FOK 1.
Pro provedení A slepíme bočnice z lišt a zalepíme je do přepážek Předek trupu je potažen překližkou. Kryt kabiny je možno ohnout ze skla plexi nebo z celuloidu. Palivovou nádrž zhotovíme ze zinkového pouzdra článku ploché baterie
Pro provedení B je nutné si připravit na trup šablonu. V této šabloně slepíme bočnice z balzy a přilepíme je k přepážce 1; dále je stavba téměř shodná s provedením A.
SOP v provedení A je sestavena z lišt a překližkových žeber, v provedení B je slepena z balzových plátků zapuštěných částečně do balzové náběžné lišty. Střední výztuha je z balzy, právě tak žebra.
Podvozek je z duralového plechu.
Křídlo se vzepětím do V je v celku. Provedení A má podélníky ze smrkových lišt a žebra z překližky. Jejich případné odlehčení je zakresleno čárkovaně. Koncovky jsou z balzy, korku nebo pěnového polystyrenu. V provedení B je hlavní nosník ze smrkové lišty. Žebra jsou z balzy. Náběžná lišta je slepena ze smrku a balzy, odtoková lišta je z balzy. Koncovky jsou z balzy.
VOPmá v provedení A žebra z překližky a podélníky ze smrkových lišt. Koncovky jsou z balzy, korku nebo pěnového polystyrenu. V provedení B je VOP celobalzová a nemá hlavní nosník.
Potah je pro obě provedeni ze středně tlustého vláknitého papíru (Mikalenta, Modelspan). Lakování je obvyklé napínacím a zaponovým lakem. Při použití motoru se žhavicí svíčkou je nutné přelakovat celý model jednou velmi řídkým syntetickým čirým lakem na ochranu proti účinkům paliva.
Do modelu lze samozřejmě zastavět i lehkou rádiovou řídicí soupravu a výkonnější motor o zdvihovém objemu do 1,5 cm3.