Rozpětí | 600 mm |
Délka | 426 mm |
Hmotnost | 90 g |
Motor
| Modela CO2 0,27 cm3
|
Konstrukce | Antonín Alfery |
Mezi uživateli motoru Modela CO2 jsou i modeláři, jejichž cílem je postavit si létající maketu skutečného letounu. Mnozí však nemají dostatek zkušeností, a tak jako zdroj potřebných informací využívají již vyšlé plánky modelů kategorie M-min. I když makety poháněné gumovým svazkem a motorem Modela CO2 jsou si podobné, vyžadují modely na motor Modela CO2 odlišný přístup jak ke konstrukci modelů, tak i k létání s nimi.
Cílem tohoto plánku je postihnout alespoň základní údaje o vhodné velikostí modelu, konstrukci i dimenzování jednotlivých částí maket na motor Modela CO2.
Stíhací dvouplošník Sopwith Pup (Štěně) nebyl vybrán náhodně. Má poměrně jednoduchou konstrukci, při daném rozpětí velkou plochu křídel, dostatečnou velikost ocasních ploch, která spolu s „přirozeným“ vzepětím křídel zajišťuje stabilitu nutnou pro volně létající model. Celá pohonná jednotka Modela CO2 je instalována v rozměrném krytu rotačního motoru, kde je jednak dobře přístupná, jednak je zajištěno její oteplování.
Mezi modeláři jsou značně rozdílné názory na kvalitu motorů Modela CO2. Je skutečností, že jednotlivé série se od sebe odlišují výkonem. Nejlepší jsou pravděpodobně motory s duralovou hlavou. Jen o něco horší jsou motory z prvních sérií s mosaznou hlavou. Motory s pocínovanou mosaznou hlavou se zato výrobci příliš nepovedly. Samozřejmě se liší i motory v jednotlivých sériích podle toho, jak se „sešly“ jednotlivé součástky. Nejvíce však výkonnost motoru ovlivňuje jeho ošetřování. Je až s podivem, kolik modelářů podceňuje pravidelnou údržbu motoru Modela CO2. Ukázalo se, že optimální je čistit motor vždy zhruba po padesáti startech. Motor rozebereme na jednotlivé součástky a vše důkladně vyčistíme benzinem štětečkem a kousky vaty. Při kompletaci jednotlivé kluzné spoje velmi lehce potřeme olejem do šicích strojů. Takto ošetřovaný motor slouží většinou velmi spolehlivě.