Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Model vrtulníku na motor 1 až 1,5 cm3, konstrukce Lumír Svoboda
Průměr rotoru | 800 mm |
Výška | 210 mm |
Motor | 1-1,5 cm3 |
Hmotnost | 300 g |
Konstrukce | Lumír Svoboda |
Dříve než jsem zhotovil tento model, prostudoval jsem veškeré dostupné články na téma vrtulník a zkusil jsem postavit některé typy vrtulníků. Zamítl jsem koncepci rotujícího samokřídla, která je sice výkonná, ale nepodobá se skutečnému vrtulníku. Pro vekou pracnost jsem upustil i od takového uspořádání, kdy motor rotuje uvnitř trupu (Piasykonik, Locust atp.) nebo alespoň uvnitř prstence (Parneli Schoenky) či je umístěn dokonce pod trupem (Mini-Copter, Schoenky, Horstenke).
Pirueta vychází z uspořádání západoněmeckého odborníka na modely vrtulníků, Ing. Bruna Horstenkeho. Model, poháněný původně motorem Cox 0,8 cm3 se žhavící svíčkou, jsem upravil jednak pro u nás dostupný motor
Jena 1 cm3, jednak pro nikoliv speciální materiál.
Protože nejsem modelářem vysloveně soutěžního typu, mohu se zmínit jen o jediném sportovním úspěchu Piruety. Je to první místo na soutěži vrtulníků 1965 v Kladně. Další trofeji je pamětní odznak ČSM, kterým mě dekorovali nadšení pionýři, když jsme jim jako příslušníci letecko-modelářského klubu v Mělníce předváděli modely. Pirueta prokázala spolehlivost i při této příležitosti: na místním hřišti startovala a dokázala přistávat v okruhu několika desítek metrů.
Přednosti Piruety: je malá a skladná (vejde se do krabice rozměrů 25 x x 12 x 30 cm); lze ji pohánět malým a laciným motorem; stavba není příliš náročná na čas ani finančně; je odolná a pěkné létá. Nedostatkem je snad to, že vrtulník nedovede plachtit ve vzestupných proudech – termice – takže neulétne!
Model Pirueta je možno doporučit každému, kdo si chce nenáročně zalétat na nevelkém místě a přitom s něčím neobvyklým.
Stavbu začneme tím, že si připravíme všechny díly, které je zapotřebí spájet před zabudováním do trupu. Dále ohneme tři hřídele závěsů rotoru, na něž připájíme zarážky. Na hřídele je vhodný drát o průměru 2,6 mm z motocyklového kola, k němuž lze použít jako ložisko trubičku z prázdné náplně propisovací kuličkové tužky. Obě součásti – hřídel, ložisko – nesmějí však být navzájem ani příliš volné.