Rozpětí | 1060 mm |
Plocha křídla
| 18,2 dm2 |
Hmotnost | 1000 g |
Motor | 1-1,5 cm3 |
Ovládané prvky | S |
Konstrukce | Jaromír Bílý |
Když jsem začátkem roku 1967 posílal do redakce časopisu Modelář malý plánek Delfína, netušil jsem, jaký „ta věc“ bude mít ohlas. Překvapilo mě, kolik modelářů se zabývá „rádiáčky“ jenom pro zábavu a bez ambicí vyhrávat na soutěžích sošky, vázy, popelníky a podobné více nebo méně užitečné předměty pro domácnost. Mnozí mi napsali o plánek ve skutečné velikosti, ale nemohl jsem jim z pochopitelných důvodů vyhovět .
Redakce Modeláře ale projevila pochopení, a tak předkládám Delfína znovu, tentokrát trochu většího, aby se do něj vešla – při troše dobré vůle – i populární rádiová řídicí souprava Gama (předělaná na magnetový vybavovač nebo některé servo).
Základní verze Delfín II – pro rekreační létání – je opět bez podvozku. A pro ty šťastlivce, kteří mají doma vhodnou „ranvej“, jsem přikreslil podvozek, jehož přední část se přišroubovává a zadní se přivazuje gumou.
Stavba modelu je velmi jednoduchá a výkres snad dosti podrobný, takže se mohu omezit jenom na několik poznámek:
S motory prodávanými v tuzemsku vychází Delfín II mírně těžký na ocas. K dovážení slouží „větroňářská“ hlavice se schránkou. Vyplatí se tudíž šetřit hmotností na zadní části modelu (od odtokovky křídla dozadu). Naopak před náběžkou si můžeme dovolit stavět „poctivě“. Rozhodně nemá smysl dělat například hlavici balzovou.
Na výkrese je zakresleno lože pro motor Jena 1 cm3. Tento motor lze doporučit pro verzi bez podvozku a vzletovou hmotnost modelu do 1 000 gramů. Pro verzi s podvozkem je vhodnější motor o zdvihovém objemu válce 1,5 až 2 cm3. Zakreslené potlačení motoru (–7°) je jakási „průměrná hodnota“ a může se pro různě výkonné motory mírně lišit. Do strany motor není vyosen. Při zalétávání je tedy nutné počítat s malou změnou potlačení motoru.
Zalétáváme model vyvážený a seřízený přesně podle plánku. Bude-li nutný nějaký zásah, vyvarujeme se zmenšování úhlu seřízení, tzn. upravujeme vyvážení, sklon osy tahu vrtule (natahováním nebo natlačováním motoru), případně zvětšíme úhel seřízení na nejvíce +4°.