Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Vícepovelový RC větroň – držitel absolutního světového rekordu na dobu letu, konstrukce zasl. mistr sportu Vl. Štefan
Rozpětí | 2100 mm |
Délka | 1190 mm |
Nosná plocha | 41+10,7 dm2 |
Hmotnost | 1800 g |
Ovládané prvky | S, V |
Konstrukce | Vl. Štefan |
Jak napovídá označení, je model pátým v řadě Fakirů – tak, jak vznikaly postupně spolu s vývojem RC modelářství u nás. Fakir 5 je stavěn speciálně pro čtyřkanálovou radiovou soupravu Graupner-Grundig Varioton-Variophon.
Při návrhu jsem se snažil dosáhnout aerodynamicky co nejčistších tvarů, které spolu s moderním profilem křídla dávají modelu i při větší hmotnosti velmi dobrou výkonnost. Při létání na rovině to má ovšem za následek obtížnější přistávání na cíl, protože model má velkou klouzavost a zejména nízko nad zemí značně „plave“. Díky použitému profilu Eppler E-387 má velký rozsah rychlostí při dobré klouzavosti, což bylo na prospěch právě při rekordním letu.
(Rekord č. 24 výkonem 15 hodin 2 minuty 25 sekund dne 6. 7. 1968 na Zlatém návrší v Krkonoších – pozn. red.) Dodrží-li se vyznačená poloha těžiště, létá model velmi klidně a stabilně. Posunutí těžiště dozadu nedoporučuji, poněkud více vpředu však být může.
Konstrukce modelu je převážně balzová, více namáhané díly jsou z překližky. Model je stavebně dosti pracný, kvalita zpracování draku se projeví na letových vlastnostech. Pro ně je rovněž důležitá kvalitní povrchová úprava: části s potahem z balzy jsou tmeleny, polepeny potahovým papírem Japan a stříkány barevnými emaily stejně jako dobře vylakovaný papírový potah zbytku modelu.
O létání se nezmiňuji úmyslně, protože model Fakir-5 jak stavební pracností, tak letovými vlastnostmi naprosto není vhodný pro začátečníky v RC oboru, kteří by potřebovali nějaký „návod“ dříve, než svoji několikaměsíční práci svěří poprvé vzduchu. Ostatně o některých letových zvláštnostech byla už zmínka na začátku.
Sám létám většinou na svahu a svoji řadu Fakirů jsem přizpůsoboval postupně stále více tomuto využití, takže typ Fakir-5 je možné již označit za skoro čistý svahový větroň. Méně zkušeným zájemcům, kteří by si snad přece jen vybrali právě tento model, doporučuji alespoň pro začátek zmenšit asi o třetinu až čtvrtinu výchylky kormidel (záleží to na použitých servech).
Stavební materiál neuvádím z podobných důvodů. Pokládám stavební plánek a popis u modelu tohoto druhu spíše jen za jakousi rámcovou směrnici, od níž se jednotlivé realizované exempláře budou bezpochyby lišit, často značně. Vyplývá to i z menšího zásobení trhu u nás: v zahraničí umožňují hromadné a přesné napodobení úspěšného modelu dokonalé předpracované rychlostavebnice, které u nás vůbec chybějí, a dokonce ani sortiment polotovarů není stálý (výběr balzy).