Délka | 620 mm |
Šířka | 202 mm |
Hmotnost | 900 g
|
Motor | Jena 1 cm3 |
Konstrukce | Jan Horák
|
Model Delfín je konstruován tak, aby si jej mohli postavit i mladí modeláři. Proto je poháněn motorem Jena 1 s leteckou vrtulí a ke stavbě je použito pouze tuzemského materiálu. Při praktických zkouškách prokázal model dobré vlastnosti. Je stabilní, dobře drží přímý směr a dosahuje rychlosti asi 25 až 30 km/h.
Při stavbě vystačíme s nejjednodušším nářadím a potřebami, které má jistě každý doma: lupenková pilka, ostrý nůž, malé kladivo, tužka, menší pravítko nebo trojúhelník, špendlíky, šroubovák, pérové kolíčky na prádlo, menší štětec, šrouby do dřeva, smrkové prkénko a některé další běžné drobnosti. Seznam potřebného materiálu je uveden na konci pracovního návodu.
Popis stavby je dosti podrobný, takže i nezkušený modelář může model zhotovit samostatně, jestliže si popis pozorně pročte a bude se řídit při stavbě podle plánku, kde jsou veškeré součástky modelu nakresleny ve skutečné velikosti.
Trup. Příď označenou 0 zhotovíme z lipového nebo smrkového prkénka tloušťky 10 mm. Jednotlivé vrstvy slepíme a po uschnutí lepidla opracujeme. Žebra 1 až 6 vyřežeme lupenkovou pilkou z letecké překližky tl. 3 mm nebo truhlářské tl. 4 mm. Zrcadlo 7 je vyříznuto ze smrkového prkénka tl. 25 mm.
Kostru trupu sestavujeme dnem nahoru na prkénku z měkkého dřeva o rozměrech asi 20 x 100 x 620 mm, na potah dna, bočnic i paluby použijeme překližku tl. 0,8 mm. místo překližky je možné použít na potah tenčí balicí papír, který lepíme acetonovým lepidlem ve čtyřech vrstvách; mezi druhou a třetí vrstvu nalepíme tenkou tkaninu (gázu).
Motor Jena 1 upevníme čtyřmi šrouby M3 x 15 mm (otvory o průměru 3,5 mm). Tyto šrouby upevňují současně z druhé strany palivovou nádrž.
S lodí jezdíme na větším rybníku nebo řece, vždy jen tam, kde je voda bez vodních rostlin, plovoucích větví a podobných překážek. Dobu jízdy modelu omezujeme množstvím paliva v nádrži. Pro první jízdy postačí asi 1,5 cm3 paliva. Startujeme tak, že po spuštění motoru a seřízení jeho chodu uchopíme loď za záď, položíme ji na vodu a mírným postrčením vypustíme. Sledujeme jízdu modelu a odchyluje-li se od požadovaného směru, přihneme kormidlo na opačnou stranu. Po skončení jízd otřeme vždy loď i motor do sucha.
S lodí nikdy nejezdíme mezi koupajícími se lidmi, v zájmu jejich bezpečnosti!