Rozpětí | 615 mm |
Délka | 435 mm |
Hmotnost | 50 g |
Pohon | guma Pirelli 18 mm2 |
Konstrukce | Rudolf Drnec |
Aero A 14 bylo jedno z prvních úspěšných letadel stejnojmenné pražské letecké továrny, která v roce 1969 oslavila padesátileté výročí své práce. Vzniklo v roce 1922 z typu Brandenburg 369. Tento dvoumístný vyztužený dvouplošník, který původně tvořil část výzbroje mladého československého vojenského letectva, byl o rok později upraven pro potřebu tehdy nově založených Československých aerolinií. Úprava spočívala pouze v rozšíření prostoru pro pozorovatele o třetí sedadlo. Takto upravených 17 letadel sloužilo ČSA po čtyři roky, po následující revizi sloužila pak letadla A 14 ještě dlouho aeroklubům a skupinám bývalé Masarykovy letecké ligy, kde si získala značnou oblibu.
Maketa Aero A 14 s gumovým pohonem je nakreslena v měřítku 1 : 20, pracnost modelu je asi 40 hodin.
Trup je běžné příhradové konstrukce. Mezi bočnice vlepíme polopřepážky 2 až 6 z balzových lišt a trup vpředu uzavřeme přepážkou 1 s upraveným otvorem pro ložisko hřídele vrtule. Horní část trupu potáhneme balzou tloušťky 2 mm. Přední horní část trupu je z balzy 1. Takto hotový trup potáhneme tenkým vláknitým papírem, potah nalakujeme a trup opatříme všemi povrchovými podrobnostmi včetně úplné povrchové úpravy.
Ocasní plochy jsou z plné lehké balzy tlusté 1 mm. Proti kroucení je zajistíme přilepením pásků balzy na okrajích s léty dřeva napříč. Po vybroušení je polepíme tenkým vláknitým papírem a nalakujeme.
Křídla stavíme po půlkách na rovné desce. Obě křídla mají týž profil, a to i u kořenů. Na polovinách dolního křídla necháme všechny podélníky u kořene přečnívat asi o 3 mm pro zasazení do stěny trupu. Vybroušená křídla potáhneme tenkým vláknitým papírem a nalakujeme. Můžeme rovněž nalepit imatrikulační značky z tenkého černého papíru anebo použít obtisky.
Vytahovací ložisko hřídele vrtule zhotovíme nejlépe na soustruhu z texgumoidu či tvrdého dřeva. Vrtule se vyřeže z lepšího vybraného hranolku lipového či topolového dřeva. Gumový svazek sestává ze tří pásků gumy Pirelli jednotlivého průřezu 6 x 1 mm.
Hotový model vyvážíme tak, aby poloha těžiště přesně souhlasila s výkresem. Zalétáváme nejdříve na kluz, který podle potřeby upravujeme. Po natočeni asi 100 otoček gumového svazku zjistíme, jak se model chová v motorovém letu, který podle potřeby upravujeme.