Délka | 400 mm |
Šířka | 120 mm |
Motor | Igla 2,4 V |
Konstrukce | František Hejný |
Jde o výkonný model konstruovaný pro modeláře-začátečníky s úmyslem, aby jim byl dostupný stavebním materiálem, druhem pohonu a zdrojů. Zvětšením na dvojnásobnou velikost a s použitím výbušného motoru o zdvihovém objemu 2,5 cm3 získáme vhodný model pro ovládání na dálku rádiem.
Nejprve několik praktických rad:
– důkladně prostudujte plánek modelu včetně všech nástaveb. Stavět začneme teprve tehdy, až všemu dobře porozumíme a máme ujasněný celý postup
– před započetím práce se rozhodneme buď pro elektromotor a vhodné zdroje k němu nebo pro motor výbušný (pro nakreslenou velikost modelu je vhodný motor o zdvihovém objemu 1 cm3), případně pozměníme umístění nebo i tvar přepážek, zvolíme vhodnou konstrukci motorového lože a uložení zdrojů pro pohon (suché baterie, NiFe články, palivová nádrž), dále umístění trubkového pouzdra pro hřídel lodní vrtule (otvory nebo výřezy v přepážkách)
– shromáždíme veškerý potřebný materiál, abychom se při stavbě nezdržovali jeho sháněním
– zásadně pro celou stavbu používáme jednoho měřítka – pravítka
– tvar složitých dílů lodi překreslujeme na tuhý papír, vystřihneme, přiložením na plánek nebo na rozpracovaný model ověříme rozměry a tvar dílů a teprve potom je obkreslíme na materiál a pečlivě zhotovíme.
Trup sestavujeme dnem vzhůru. Z lišty měkkého dřeva 15 x 15 mm uřízneme pomocné hranoly Na ně připevníme přepážky.
Do zářezů v přepážkách zalepíme příslušné lišty.
Jelikož jde o model se šarpiovým tvarem trupu, trup potáhneme leteckou překližkou tl. 1 mm.
Z lipového nebo olšového dřeva vyřízneme zhruba příď 15, přilepíme ji k přepážce 9 a po řádném zaschnutí vytvarujeme načisto.
Stěnu kajuty 25 a předek kabiny řidiče 27 z překližky 1 mm (s již hotovými okenními otvory) provizorně přichytíme špendlíky, zatím bez lepení. Střechu 30 z 4 mm překližky nebo prkénka vytvarujeme podle řezu A-A a přilepíme na ni lišty 31, zajišťující polohu odnímatelné střechy. Střecha kabiny řidiče 43 je ze stejného materiálu, avšak tl. 2 mm a je pevně přilepena. Zadní stěna kajuty 26 je z překližky 1 mm. Lavici v zadní části lodi zhotovíme ze zbytků překližky 3 mm. Okénka „zasklíme“ plexisklem 1 mm.
Po ukončeném opracování dřeva impregnujeme model proti vlhkostí a dáme mu barevnou úpravu. Lakování je důležitou prací, poněvadž jednak chrání model, jednak dá vyniknout pečlivému zpracování a zdůrazní tvary. Díly nástaveb lakujeme samostatně a teprve hotové montujeme. Před přilepením spodní podlahy a paluby impregnujeme vnitřek modelu.