Rozpětí | 2640 mm |
Délka | 1190 mm |
Hmotnost | 2200 g |
Plocha křídla | 63,62 dm2 |
Ovládané prvky | S, V, Kř |
Konstrukce | František Vrtěna |
Model je určen pokročilým modelářům a jim přiměřeným způsobem je také zpracován stavební výkres a slovní informace. Demon-3 postavený v roce 1977 vznikl vývojem mých modelů od roku 1973, kdy jsem začal používat proporcionální RC soupravu. Jsou na něm uplatněny všechny mé poznatky ze soutěžního svahového létání. Výsledkem je kompaktní pevný model, v každém letovém režimu dokonale ovladatelný, s hmotou soustředěnou co nejblíže k těžišti. Je konstruován pro slabé a střední větrné podmínky. Létá však i ve větru až 20 m/s, dovážen v těžišti na plošné zatížení (křídla) 60 g/dm2. K dovážení se použije olověná přítěž vsunutá do duralových trubek, které jsou zakotveny v kořenových částech půlek křídla; na výkrese vyznačeno čárkovaně.
K ovládání modelu postačí dvě serva, křidélka a směrové kormidlo jsou zapojeny na jedno z nich. Po odpojení směrovky lze ověřit správnou funkci křidélek. Takto uspořádané ovládání kormidel jsem vyzkoušel již dříve i s řídicí RC soupravou systému „doraz-doraz“, a to zcela bez problémů. Vzhledem k seřízení modelu Demon-3 – zadní poloha těžiště, plošná délka a poměrně malá vodorovná ocasní plocha – je však možné použít k jeho řízení jenom bezvadně fungující proporcionální soupravu. Tento model rozhodně nelétá sám, musí být neustále řízen.
Na výkrese je narýsován konstrukční trup, který je olaminován a má nepatrně větší průřez než původní laminátový trup, který je použit i u dalších tří dosud postavených exemplářů.
Stavbu modelu lze zahájit teprve po bedlivém prostudování výkresu a informativních pokynů. Veškeré jinak neoznačené míry jsou v milimetrech. První prací je příprava veškerého potřebného materiálu a zhotovení soustružených dílů.
Křídlo sestává ze dvou polovin, které se připevňují k malému centroplánu na trupu ocelovými planžetami (viz detail A4) a zajišťují se proti vypadnutí dřevěnými kolíčky, jež se při tvrdším přistání ustřihnou.
Trup se staví „v ruce“ společně s kýlovou plochou a hotový se olaminuje tenkou skelnou tkaninou, na přední část je vhodné položit více vrstev.
Povrchová úprava. Celý model se nejdříve tmelí a brousí. Křídlo se potáhne středně tlustým vláknitým papírem, tenkým pak vodorovná ocasní plocha, směrové kormidlo a část kýlovky. Po dokonalém prolakování potahového papíru se celý povrch přebrousí pod vodou a celý model se nastříká barevně.