Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Upoutaná maketa sovětského letadla na motor 2,5 cm3, rozpětí 1000 mm, konstrukce J. Fara
Rozpětí | 1000 mm |
Délka | 805 mm |
Hmotnost | 810 g |
Motor | 2,5 cm3 |
Ovládané prvky | V, (Kl, M) |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Letadlo Leningradec je zdařilou amatérskou konstrukcí leningradských leteckých sportovců, bývalých modelářů. Je to jednomístný celodřevěný vzpěrový hornoplošník. Podrobnější výkres a popis skutečného letadla najdete v Modeláři č. 7/1964.
Upoutaná maketa Leningradec, zmenšená v měřítku 1 : 7, je celkovým tvarem i rozmístěním žeber, nosníků a podélníků věrnou kopii skutečného letadla. Celý model, postavený jenom z tuzemského materiálu (bez balzy), je konstruován tak, aby modelář s ním mohl získat na soutěži co nejvíce bodů za zhotovení. Proto jsou provedeny křidélka i přistávací klapky (lze je udělat ještě funkční, tzn. sklápěcí společně s ovládáním otáček motoru) a směrové kormidlo jako samostatné celky a je použito zařízení pro ovládání otáček motoru pomocí třetího drátu. Modeláři s menší praxí a zkušenostmi mohou postavit model jednodušeji – viz dále.
Jednotlivá díly modelu stavíme obvyklým způsobem ve špendlíkové šabloně na rovné pracovní desce, a to přímo na plánku, který je ve skutečné velikostí (1 : 1).
Jednodušeji stavět model mohou modeláři, kteří ještě nezvládnou popsaná povedení nebo nemíní s modelem soutěžit.
Trup a podvozek zůstanou beze změn podle plánku, případně je možné ještě vypustit ovládání otáček motoru a vybavení vnitřku kabiny.
Křídlo uděláme bez oddělených klapek a křidélek (která pak na potahu jen vyznačíme linkou), takže žebra A až G zhotovíme v celku. Můžeme postavit model dokonce i bez vzpěr, jestliže nepožadujeme úplnou shodnost se vzorem.
Výškovku slepíme z lišt podle malého náčrtu na plánku. Kormidlo upevníme výkyvně běžným způsobem dvojicemi proužků plátna po obou stranách ovládací páčky a na koncích. Páčku řízení přivážeme přímo na obě střední žebra dolů.
Směrovku zhotovíme stejným způsoben jako výškovku, ale obě části spolu slepíme po celé délce v místě vychýlení. Potom v přepážce 11 místo dvou zářezů bude jen jeden v její ose.
Náhradou za soustružený kužel můžeme použit hotový kužel zn. IGRA (z prodejny) o průměru 24 mm.
V provedení podle plánku a s běžným palivem (z prodejny) létá maketa Leningradec rychlostí asi 65–68 km/h. Při omezení otáček motoru se sníží rychlost asi o 10–15 km/h. Pro zkoušky prototypu bylo použito řídicích drátů o průměru 0,30 mm a o délce 16 m.