Měřítko | 1 : 100 (1 : 50) |
Délka | 22,5 m |
Šířka | 7,7 m |
Celková délka | 29,3 m |
Zpracoval | Ing. Zdeněk Tomášek |
Milovníkům modelů historických lodí předkládáme plánek karavely Nina, jež je třetí ze slavné Kolumbovy flotily. Modeláři tak mají možnost mít flotilu úplnou. (Podle pravidel mezinárodní organizace lodních modelářů NAVIGA patří model Nina v popsaném provedení do kategorie C, třída C1.)
Plánek je zpracován podle italské verze. Je v měřítku 1:100, detaily jsou v měřítku 1:50. Bez měřítka jsou ukotvení a vázání provazového žebříku, ukotvení a ovládání kormidla, vázání ráhna ke stěžni a vázání kotvy.
I když karavela Nina nepatří k příliš složitým a pracným modelům historických lodí, přesto lze předpokládat, že ji bude stavět jen zkušený modelář nebo všeobecně zručný člověk. Proto nepopisujeme postup stavby a omezujeme se jenom na některá doporučení. Z téhož důvodu také neuvádíme obvyklý seznam hlavního materiálu. Mimoto každý model historické plachetnice je natolik individuálním dílem, že určovat materiál se zdá být nadbytečné.
TRUP lze zhotovit některým z těchto způsobů:
Kašírováním z vrstveného papíru. Pracujeme s neklíženým papírem, například novinovým. Vrstvy papíru lepíme na sebe na přípravku.
Dřevěná kostra potahovaná lepicí páskou. Žebra z překližky nasadíme na kýl, trup vyztužíme lištami. Po očistění kostry potahujeme trup papírovou lepicí páskou nebo proužky naklíženého papíru (nikoliv širšími než 25 mm). První a druhou vrstvu klademe křížem tak, aby se proužky překrývaly o 2 až 3 mm. Třetí vrstvu lepíme podélně a pořadí opakujeme. U modelu této velikostí a provedení je zapotřebí položit na sebe celkem asi 10 vrstev.
Celý trup z jednoho kusu dřeva (lípa, topol, olše) opracovaný z vnějšku podle dotykových negativních šablona. Vnitřek takového trupu je možné odlehčit vydlabáním.
Blokový trup ze dvou souměrných půlek (hranolů dřeva) slepených po opracování na tupo k sobě. Výhodou je snadnější opracování a vylehčení vnitřku.
Trup z vrstvených prkének – buď vrstvením vodorovným podle vodorysek nebo svislým podle bočních rovin.
Lištovaný trup (tzv. plaňkovaný) – nejrozšířenější, ačkoliv pracný způsob stavby. Na žebra zalepená do kýlu nalepujeme lišty o průřezu 2x2 až 2x5 mm (v tomto případě). Staví se na desce kýlem nahoru.
PALUBU lze zhotovit buď z kartonu, na který se vyznačí barvou položení prken, nebo z překližky, kde se vyznačí prkna rýhováním, popřípadě se na překližku nalepí lišty. Pokud nejsou lišty výborné jakosti, není vhodné lepit je samotné bez podkladu. Paluba by se časem bortila nebo by vznikaly mezery.