Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Soutěžní model kategorie EX-500 na elektromotor Igla 2,4 V, délka 495 mm, konstrukce Vladimír Jakeš.
Délka | 495 mm |
Šířka | 88 mm |
Hmotnost | 700 g |
Motor | Igla 2,4 V |
Konstrukce | Jan Horák |
Ke stavbě trupu lodi i nástavby si připravíme rovnou desku; vyhovuje i starší rýsovací deska, na kterou napneme papír a na něj nakreslíme podélnou osu trupu a polohu jednotlivých žeber (osy s vyznačením krajů dílů). Použijeme-li větší rýsovací desku, vejde se na ni ještě podélná osa nástavby trupu, na kterou zakreslíme polohu středního žebra 11 a zadního čela nástavby 12. Potom můžeme po dobu tvrdnutí lepidla na trupu pokračovat na nástavbě. Na napnutý papír ještě před zahájením stavby napneme plastikovou fólii. Po této přípravě ještě jednou řádně prostudujeme výkres a připravíme si potřebný materiál.
Trup. Žebra trupu 1 až 7 překreslíme na překližku tl. 4 až 5 mm a vyřežeme je s malým přídavkem na opracování. Na konečný tvar je do brousíme brusným papírem, upevněným na dřevěném hranolu. Zářezy pro podélníky o průřezu 3x3 mm dopilujeme pilníkem a přezkoušíme jejich správný rozměr vložením kousku lišty o průřezu 3x3 mm. Na konečný rozměr dopilujeme rovněž zářezy pro kýl. V žebru 3 vyvrtáme otvor o průměru 7 mm pro trubku hřídele lodní vrtule. Je možné použít hliníkovou trubku o průměru 6/4 mm, na obou koncích opatřenou kluznými ložisky. Jako hřídel lze použít paprsek M3 do kol ručních vozíků, na kterém je již závit. Průměr drátu je 2,8 mm, čemuž je třeba přizpůsobit otvory v kluzných ložiskách. Lodní vrtuli použijeme Igra o průměru 30 mm se závitem M3. Jako spojku mezi motorem Igla 4,5 V a hřídelem lze použít kardanový kloub, který se prodává v NDR, nebo obvyklou spirálovou pružinu či tlustostěnnou pryžovou hadičku o průměru 4/2 mm, která bývá k dostání v prodejnách Zdravotnických potřeb.
Paluba. Na vyříznutou palubu z překližky můžeme ke zlepšení vzhledu rýsovací jehlou vyrýt naznačení palubek o šířce 5 mm; palubu potom přilepíme na trup a po vytvrdnutí lepidla opracujeme podle tvaru obšívky trupu. Z lišty o průřezu 2x3 mm zhotovíme „oděrky“ a přilepíme je na obvod paluby (kromě zrcadla). Otvory v palubě orámujeme lištami v průřezu 3x5 mm. Poté palubu namoříme mořidlem a nalakujeme transparentním lakem včetně oděrek. Na takto upravenou palubu opatrně nalepíme vlnolam (z překližky tl. 1,5 mm), kotvu s kouskem lana i pacholata, která jsou zhotovena z obdélníků překližky tl. 1,5 mm a upravených hliníkových nýtů o rozměrech 3x10 mm (jsou natřeny černě ještě před přilepením). Po zaschnutí lepidla opatrně dolakujeme vlnolam.
Povrchová úprava. Trup a všechny díly, které budeme barevně upravovat, nejprve napustíme zředěným nitrolakem, potom lehce přebrousíme, natřeme základní syntetickou barvou Primer a po zaschnutí přebrousíme. Případné nerovnosti přetmelíme syntetickým nebo nitrocelulózovým brusným tmelem a po zaschnutí přebrousíme za mokra brusným papírem 240. Trup pod vodoryskou natřeme červeným syntetickým emailem Industrol, nad čárou ponoru natřeme trup Industrolem krémového odstínu. Nástavba je celá natřena červeným Industrolem a potom je opatřena žlutými doplňky.