Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Upoutaná maketa čs. letadla na motor 5,6 cm3, konstrukce Zdeněk Bedřich
Rozpětí | 1130 mm |
Délka | 980 mm |
Hmotnost | 2150 g |
Motor | MVVS 5,6 AL |
Ovládané prvky | V, M |
Konstrukce | Zdeněk Bedřich |
Kdo z modelářů středního věku by si nepamatoval „pětsettřicetčtyřku“, naší řadovou stíhačku z let 1935–39? Já dodnes vidím ony obratné letouny, jak vzlétají v tříčlenných rojích z brněnského letiště, nízkým letem přeletí nad plochou a bystře stoupají ve strmém úhlu k obloze. Mít takové letadlo v ruce bylo odjakživa mým snem a jeho alespoň částečným uskutečněním je tato maketa.
Stavebně jde o model náročný, který předpokládá zkušenosti. Proto je popis věnován hlavně zvláštnostem stavby. Takto složitý model lze stavět, zvláště v detailech, mnoha způsoby. Mnohé jsou dokonalejší než ony, jež z osobních důvodů zvolil autor; v tom směru je tedy plánek pouze vodítkem. Míry jsou všude míněny v milimetrech, výjimky jsou zvlášť uvedeny.
Křídlo sestavujeme na rovné desce. V místech překližkových žeber D a B jsou na hlavní nosník i žebro přilepeny epoxidem bukové hranoly o průřezu 10x10, kryté zespodu balzou 3 mm, zbroušenou do obrysu žebra (snadnější opracování). Křidélka tvoří pomocná žebra D1 (4 ks) a tvarováním upravené zadní nosníky 5x4 shora i zdola. Odtoková lišta se přeruší v místě dělení křidélek až po nalakování potahu.
Přepážky trupu před sestavováním doplníme detaily potřebnými pro další stavbu. Jsou to bukové lišty 3x3, přilepené zezadu na přepážky 4 a 6 epoxidovým lepidlem (slouží jako opěry podvozkových noh), dále zesílení přepážky 8 zezadu balzou tl. 2 a přepážky 10 zepředu v horní části. Trup sestavíme na šabloně z hlavních podélníků 3x10, z horního a dolního podélníku 3x5 a z bukových nebo lépe habrových nosníků motorového lože 9x15. Lepíme epoxidem. Dolní podélník uložíme do trupu zatím jen mezi přepážky 8 až 11. V místě upevnění ostruhy mezi přepážkami 10 a 11 je tento nosník zesílen balzovou výplní tl. 5 mm.
Na prototypu použitý motor MVVS 5,6AL je opatřen ovládáním otáček přímo od výrobce. Táhlo ovládání motoru z drátu k jízdnímu kolu je potřeba montovat před potažením přední horní části trupu. Motor je připevněn k nosníkům lože šrouby M3 zajištěnými shora maticemi, které jsou připájeny na kovové destičce, přišroubované a přilepené shora na motorové lože.
Po vytmelení a vybroušení povrchu nalakujeme celý model ještě jednou rozředěným lepicím nebo vypínacím nitrolakem a doplníme na povrch detaily podle skutečného letadla. Jsou to pásy kryjící dělení horního a dolního křídla, žaluzie chladiče, stupačka, maketa výfukového potrubí, znázornění jednotlivých krycích plechů na trupu a křídlech a jejich zámků, mířidla, závěsy pum atd.