Rozpětí | 990 mm |
Délka | 760 mm |
Hmotnost | 700 g |
Motor | 2,5 cm3 |
Konstrukce | Jan Vyčichl |
Po zveřejnění monografie nového akrobatického letadla Z-50L v Modeláři č. 12/1975 jsem navrhl jeho upoutanou polomaketu tak, aby odpovídala připravovaným pravidlům kategorie SUM pro rok 1977. Konstrukcí model připomíná cvičného akrobata a je vhodný pro pokročilé modeláře, kteří již zvládli základní prvky létání v kruhu. Model je zbarven a označen shodně s druhým prototypem skutečného letadla. Doporučuji stavět jej pouze v celobalzovém provedení, jak je nakreslen na stavebním výkresu a popsán v návodu. Veškeré míry jsou v milimetrech, druh a určující rozměr materiálu jsou uvedeny přímo na výkrese. Spoje se lepí acetonovým lepidlem Kanagom, důležité a namáhané spoje dvousložkovým lepidlem Epoxy 1200.
Trup má základ ve dvou bočnicích vyříznutých z balzových prkének slepených na potřebnou šířku na tupo. Přední části bočnic jsou zesíleny z vnitřních stran překližkou přilepenou epoxidem. Po jeho vytvrzení obrousíme bočnice společně, přesně podle výkresu, včetně výřezu pro křídlo. V pravé bočnici vyřízneme otvor pro motor a palivovou nádrž, v levé pro klikovou skříň motoru a oválný otvor pro výstup táhla a výškovky (vzadu). Montážní otvor pro spojení táhla řízení (naznačen pod OK) vyřízneme holicí čepelkou a po spojení táhla jej opět uzavřeme.
Křídlo se staví v celku a do trupu se zalepí napevno. Při stavbě dbáme na to, aby bylo souměrné a nezkroucené. Nejprve si zhotovíme přesné překližkové šablony krajových žeber A a B. Mezi ně pak naskládáme odstupňovaná prkénka balzy pro jednu polovinu křídla. Sestavený blok provrtáme, stáhneme dvěma šrouby M3 a opracujeme ve svěráku postupně a opatrně struhákem (rašplí), pilníkem a nakonec jemným brusným papírem, a to včetně výřezu pro hlavní nosník 4. Při zhotovení žeber pro druhou polovinu křídla postup opakujeme. Šikmé hrany žeber odstraníme přestavěním bloků (pravý na levý, levý na pravý). V opracovaném levém boku žeber vyvrtáme otvor pro zadní vodicí drát. Otvory pro přední vodicí drát je potřeba odměřit jednotlivě z výkresu a u těch žeber, kde vodicí drát řízení prochází zářezem pro nosník, musíme otvory udělat až po slepení křídla.
Na výkrese je naznačen motor MVVS 2,5 cm3 s vrtulí 220/120. Použijeme-li jiný motor, je potřeba upravit rozteč hranolů motorového lože a výřez pro klikovou skříň motoru. Plechová palivová nádrž akrobatického typu (umístění trubek) je k trupu přišroubována dvěma vruty. Vrtulový kužel s výřezy pro listy vrtule je vysoustružen z texgumoidu; upevňuje se pomocí šroubu M3. K tomu účelu je potřeba do upevňovací- ho šroubu vrtule vyříznout závit M3. Kužel je středěn kovovou podložkou 20, jež je s ním slícována.