Rozpětí | 1965 mm |
Délka | 995 mm |
Celková plocha
| 33,68 dm2 |
Hmotnost | 410 g |
Konstrukce | Ing. Ivan Hořejší |
Ve své současné podobě vznikl model v zimě 1972–73. Chtěl jsem tehdy postavit A-dvojku, se kterou by se dalo létat bez obavy před poškozením i za drsnějšího počasí. To předpokládalo model jednoduchý, spíše o menší štíhlosti křídla a tím i rozměrově menší. V neposlední řadě jsem také uvažoval o využití pro stavbu v kroužcích mladých modelářů. Protože jsem již měl osvědčený trup a ocasní plochy, navrhoval jsem jen křídlo.
Od té doby prošel model samozřejmě vývojem; za nejpodstatnější změnu považuji zvětšení vzepětí koncových částí křídla z 15° na 20° při současném zmenšení vzepětí středových částí. Po řadě pokusů byla také zmenšena svislá ocasní plocha.
Větroň Bejbi má na svém kontě řadu soutěží i úspěchů. Létal jsem s ním i na mistrovství socialistických zemí v Erfurtu 75, a na MS v Plovdivu jsem jej měl kontrolou převzatý jako rezervu. Létají s ním však i začátečníci. V Plzni a zejména v LMK Plasy byly již postaveny desítky kusů, vesměs dobře létajících. K hlavním přednostem konstrukce počítám to, že jednoduché křídlo dokáže i málo zkušený modelář poměrně snadno postavit v potřebné kvalitě. Navíc si model nechá dost líbit, co se týče zacházení i seřízení.
Proti originálu je na stavebním plánku několik nepodstatných změn:
- nakreslený model není vybaven háčkem pro krouživý vlek. Jednoduchou úpravou, která je vyznačena, se objeví v trupu dostatečný prostor pro umístění zmíněného háčku;
- originál modelu nemá nosník 2x3 na spodku křídla. To však může vést k prohnutí náběžné hrany působením tahu spodního potahu;
- vodorovná ocasní plocha má zjednodušenou konstrukci, kterou nyní používám.