Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Vítězný větroň A-2 z mistrovství světa 1971; rozpětí 2196 mm; konstrukce Pavel Dvořák
Rozpětí | 2196 mm |
Délka | 960 mm |
Hmotnost | 420 g |
Plocha křídla | 33,90 dm2 |
Konstrukce | Pavel Dvořák |
SAPER 13 je již třináctým členem mé vývojové řady větroňů kategorie A-2. S předchozím typem Saper 12 jsem zvítězil na mistrovství ČSSR roku 1970 v Sazené a na všech třech mistrovských soutěžích sezony 1970. Model Saper 13 je stavebně dosti náročný, a proto jej nelze doporučit nepříliš zkušeným modelářům.
Stavbu zahájíme křídlem, jež potřebuje dlouho stárnout. Největší pozornost věnujeme výběru smrkových lišt 3x8 mm a 3x5 mm na hlavní nosníky. Pokud s ohledem na bezpodmínečně nutnou kvalitu musíme nakonec zvolit lišty tlustší, pak je na potřebný průřez dohoblujeme. Vybrané lišty musejí mít rovná a hustá léta; jsou pak ovšem poněkud těžší než obvyklé lišty s řídkými letorosty.
Lišty obrousíme na čisto a na užší straně (3 mm) uděláme rýhu pro přilepení struny. Ocelovou strunu o průměru 0,3 mm důkladně odmastíme acetonem, na jednom konci nosníkové lišty ji zakotvíme ohnutím přes okraj (nebo ji přivážeme měkkým drátkem) a po mírném napnutí upevníme stejně i druhý konec. Strunu napneme jenom tolik, aby lištu ještě neohýbala. Potom ji zamáčkneme do drážky nosníku zalité epoxidem a v této poloze ji pojistíme na několika místech špendlíky do vytvrzení epoxidu.
Lišty pro nosníky koncových částí křídla („uší“) zhoblujeme z průřezu 3x8 mm na 3x5 mm na konci a lištu 3x5 mm na 3x3 mm na konci. Po vytvrzení lepidla přelakujeme celé nosníky dvakrát řídkým čirým nitrolakem a po zaschnutí je jemně přebrousíme.
Potah středových částí křídla je zespodu z monofilu, který přetáhneme vpředu přes náběžnou hranu na vrchní stranu. Na monofil napojíme tlustý Modelspan (viz dvě přerušované čáry na výkrese nedaleko za náběžnou lištou). Potah lepíme nitrolakem. Spodek koncového „ucha“ je potažen tlustým Modelspanem a obdobně jako u středové části je shora napojen tenký Modelspan. Křídlo postupně důkladně lakujeme – nejméně sedmkrát – až do lesku vypínacím čirým nitrolakem C 1106. Nalakované křídlo je nejlépe ponechat vyschnout a vyzrát v šabloně asi po dobu 2 měsíců. Mimo šablonu je pak vhodné nechat je „dozrát“ ještě další 2 měsíce.
Výškovka prostého tvaru je jednoduché konstrukce a stavby. Soustředíme se opět na výběr kvalitní balzy (husté, ale lehké) na hlavní nosník a náběžnou i odtokovou lištu. Žebra z 1mm balzy zhotovíme opět s pomocí kovových šablon. Střední žebro je z 3mm balzy.
Trup. Polotovar hlavice vyřízneme z balzy tloušťky 10 mm, uděláme otvor pro časovač, drážky pro trubky táhel a zalepíme trubku o průměru 6 mm – pouzdro pro zajišťovací kolík spouštění časovače a odjištění směrovky. Vyřízneme drážky pro nosníky a zalepíme do nich tři lišty 3x5 mm – opět velmi kvalitní hustoleté. Trup potáhneme v zadní části 4mm balzou. Hlavici polepíme ze stran překližkou 1,5 mm tlustou, použijeme k tomu opět epoxid. Trup přebrousíme a nalakujeme mimo nosovou část. V místě spojovacího jazyku křídla vyztužíme trup dvěma žebry z 1,5mm překližky.