Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Plán soutěžního modelu kategorie C1 na motor 1 cm3. Konstruktérem modelu je R. Metz.
Rozpětí | 1300 mm |
Délka | 830 mm |
Plocha křídla | 24,9 dm2 |
Hmotnost | min. 400 g |
Motor | Jena 1 cm3 |
Model vyhovuje národním pravidlům, která stanoví: největší objem válce motoru 1 cm3, nejmenší hmotnost modelu 400 g/1 cm3 zdvihového objemu válce motoru a doba chodu motoru nejvíce 10 vteřin.
Stavba modelu není složitá, avšak pro úplné začátečníky není model vhodný. Na plánku je zakreslen detonační motor Jena 1, který jednak je u nás nejrozšířenější, jednak je oblíben pro snadné spouštění. Po úpravě lože je možné zamontovat výkonnější detonační motor FOK 1 cm3 nebo jiný o podobném zdvihového objemu.
Model je převážně z balzy, která je již poměrně snadno dostupným materiálem. Po malých úpravách konstrukce lze stavět i z tuzemského materiálu, ale vzletová váha vzroste a zmenší se výkonnost.
Průměrné lety Čajky-2 se pohybují okolo 115 až 120 vteřin bez termiky. S modelem poháněným motorem FOK 1 cm3 získal konstruktér v roce 1966 titul mistra republiky.
Trup je běžně používané příhradové konstrukce s tuhým balzovým potahem. Obě bočnice slepíme z balzových lišt 3 x 3 ve špendlíkové šabloně. Vyřežeme tři přepážky z překližky tl. 1,5 mm se všemi výřezy a bukové lišty 8 x 8 pro lože motoru. Bukové lišty zalepíme do obou přepážek, ze stran přilepíme dobře zaschlé bočnice a zalepíme třetí přepážku.
Křídlo se vzepětím do W je ze čtyř dílů, z nichž každý zhotovíme samostatně. Jsou to dva střední a dva koncové, tzv. „uši“. Na žebra o stejné hloubce stojí zato udělat si šablony s výřezy pro nosníky a papírové spojovací trubičky. Žebra jsou všechna z balzy tl. 1,5 mm kromě dvou okrajových středních z překližky tl. 1,5 mm. Hlavní skříňový nosník, zhotovený ze dvou smrkových lišt 2 x 5 na stojato a přelepených balzou 2 x 8, je mohutný, ale lehký a velmi tuhý.
Časovač v prototypu modelu je hodinkový, upravený z fotografické samospouště, tzv. „autoknipsu“. (Popis vhodné úpravy na prodloužení chodu je v časopise Modelář č. 3/1967.) Strojek časovače je přišroubován na duralovou destičku a spolu s ní čtyřmi šroubky do dřeva k překližkovému rámečku ve stěně trupu. Časovač ovládá přes otočnou páčku v trupu směrovku a pípu přípusti paliva. Podmínkou spolehlivosti je čistota časovače (umýt občas v benzínu) a lehký chod (jemně mazat).
Seřízení: Poloha těžiště je na plánku. Úhel seřízení je +2 až +2,5 stupně, a to na křídle, výškovka má nastavení 0 stupňů. Motorový i klouzavý let je v pravých kruzích. Zalétáváme za bezvětří, nejlépe navečer. Model zakloužeme do mírných pravých kruhů, které seřídíme výchylkou směrového kormidla.