Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Soutěžní modely na motor Modela CO2. Konstruktéry jsou P. Dvořák a J. Táborský.
Motor | Modela C02, 0,27 cm3 |
Oba dále popsané modely byly navrženy pro účast v Memoriálu Jiřího Smoly, tedy jako soutěžní, čemuž je podřízena celá konstrukce. Pečlivost při stavbě a hlavně při výběru materiálu – modely musí být co nejlehčí – se vám vyplatí: oba modely dosahují vysokých výkonů. Model Pap je dokonce ověnčen vavříny z druhého ročníku memoriálu, kde s ním P. Dvořák zvítězil v soutěži seniorů.
Oba modely jsou poměrně křehké, proto je třeba s nimi zacházet velmi opatrně. Navíc doporučuji v době mezi létáním přechovávat křídla i vodorovné ocasní plochy v šabloně, aby se zamezilo jejich zborcení.
Jednotlivé díly buď překreslíme přes uhlový papír, nebo vystřihneme z výkresu a obkreslíme na příslušný výchozí materiál. Díly z balzy do tl. 2 vyřízneme skalpelem nebo holicí čepelkou. Díly z tlustší balzy nebo překližky vyřízneme lupenkovou pilkou s jemnými zuby. Balzové lišty řežeme balzořezem; v nouzi je lze i uříznout holicí čepelkou podle kovového pravítka. Na lišty vybereme kvalitní balzu s dlouhými rovnými vlákny dřeva o měrné hmotnosti asi 0,1 až 0,12 g.cm3.
Jednotlivé části modelů sestavujeme na rovné pracovní desce, na niž napneme stavební výkres – proti poškození jej chráníme překrytím tenkou čirou plastikovou fólií. Oba modely jsou lepené acetonovým lepidlem (Kanagomem), pouze motorové přepážky přilepíme epoxidem, nejraději rychle se vytvrzujícím (Kibo, Devcon). Ještě jednou připomínám, že je při stavbě bezpodmínečně nutné hlídat každý gram hmotnosti!
K zaklouzávání si vybereme pokud možno travnatou plochu; pokud vane vítr, vypouštíme model zásadně proti větru. Klesá-li model strmě k zemi, natáhneme (podložíme vzadu) vodorovnou ocasní plochu. Pokud model houpe, ubereme zátěž v zadní části trupu. Nepostačí-li tato úprava, zmenšíme nastavení křídla.
Směr letu upravíme vychýlením plošky naříznuté na svislé ocasní ploše tak, aby poloměr levých kruhů byl asi 30 m.
Po seřízení kluzu zalétáme model s běžícím motorem. Motor seřídíme na nízké otáčky a model vypustíme proti větru. Letí-li model doleva nebo rovně, vyosíme motor více doprava; houpe-li, potlačíme motor více dolů. Pokud jsme s motorovým letem spokojeni, zvýšíme otáčky motoru. Model by měl létat stabilně i při větších otáčkách motoru, než budeme běžně používat. Nejlepších výkonů dosahoval prototyp při otáčkách motoru asi 1 200 min.