Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Upoutaná maketa na motory 1,5 cm3. Konstruktérem modelu je Zdeněk Bedřich.
Rozpětí | 1085 mm |
Délka | 885 mm |
Hmotnost | 925 g |
Motor | 2x 1,5 cm3 |
Ovládané prvky | Upoutaný model |
Konstrukce | Zdeněk Bedřich |
Vždycky jsem si potrpěl na dvouplošníky. Období mezi první a druhou světovou válkou se jimi jen hemžilo a mezi nimi letadla anglické továrny De Havilland vynikala tvary, které jim vtiskl konstruktér s vytříbeným citem pro účelnost i krásu. Když jsem pak na svých toulkách po evropských letištích uviděl DH 89a Dragon Rapide na vlastní oči, nebylo od úmyslu ke stavbě daleko.
Hleděl jsem model řešit tak, aby byl stavebně co nejjednodušší při zachování co největší podobnosti s předlohou. Samotného mě pak překvapilo, jak rychle přibývaly jednotlivé díly podle navrženého plánu. Jelikož jde o první u nás vydávaný dvoumotorový U-model, připomínám, že předpokladem úspěchu jsou dva motory téže značky o objemu 1 až 1,5 cm3 a v dobrém mechanickém stavu. Je také nutné, abychom je „měli v ruce“, tzn. abychom znali jejich vlastnosti a uměli jsme je rychle a spolehlivě uvést do chodu. Zkušenějším zajisté nebude činit potíže použít motory s ovládáním otáček nebo aspoň s uzavíráním přívodu paliva, jež umožňuje současné zastavení obou. Tyto „vymoženosti“ ovšem předpokládají zhotovit z prostorových důvodů motorové gondoly z laminátů.
Křídla oblého půdorysného tvaru jsou vždy poměrně pracná pro množství nestejných žeber a proto doporučuji popsaný stavební postup. Připravíme si základní stavební díly horního křídla: hlavní nosník, náběžnou lištu, odtokovou lištu, hlavní žebra a pomocný nosník. Hlavní nosník ze smrkové lišty 3 x 10 zkosíme podle plánu a ve střední části vyztužíme dvěma nákližky z překližky 1 mm tlusté. Náběžná lišta z balzy má průřez 5 x 8. Balzovou odtokovou lištu 5 x 20 zbrousíme do trojúhelníkového průřezu tak, aby odtoková hrana byla tlustá 1 mm a vyřízneme do ní zářezy šířky 2 a hloubky 3 mm pro žebra. Hlavní žebra horního křídla A B C vyřízneme z překližky tloušťky 2. Pomocný nosník křidélek je ze smrkové lišty o průřezu 3 x 2.
Trup tvoří balzové bočnice tl. 2 zesílené uvnitř vpředu i vzadu překližkou tl. 0,8. Z vnější strany jsou bočnice v místě oken kabiny zesíleny balzou tl. 2. Před vyřezáváním okének se musíme rozhodnout pro jednu z verzí letadla, jež se právě tím lišily. (Například HB-APA má zadní trojúhelníkové okno jen na levé straně trupu.) V bočnicích jsou dále výřezy pro pásky překližky tl. 5 nesoucí páku řízení a pro nosníky křídel, jakož i jejich náběžné a odtokové lišty. Po slepení bočnic s přepážkami přilepíme vodorovnou ocasní plochu a držák páky řízení, namontujeme páku řízení a spojíme ji s pákou výškovky táhlem ze smrkové lišty 3 x 3.