Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Soutěžní větroň kategorie A-1.
Rozpětí | 1350 mm |
Hmotnost | 236 g |
Délka | 745 mm |
Konstrukce | J. Novotný |
Plánek tohoto větroně, jehož konstruktérem je Jiří Novotný z leteckomodelářského klubu Mnichovo Hradiště, je vydáván s cílem pomoci mladým modelářům, kteří obvykle soutěžní létání začínají právě v kategorii A-1.
Model Kiki je výsledkem několikaletých zkušeností ze soutěžního létání. Konstruktér se s ním zúčastnil v roce 1970 osmi veřejných soutěží, na kterých získal pět prvních míst, nalétal sedmkrát I. výkonnostní třídu a v žebříčku kategorie A-1 obsadil druhé místo s počtem 2048 nalétaných vteřin.
Celková nosná plocha modelu je 18,96 dm2; využívá se tedy změny Národních pravidel platné od roku 1969.
Trup je zhotoven ze dvou hlavních částí: přední část (hlavice) a balzový nástavec trojúhelníkového průřezu.
Stavbu začneme vyříznutím dvou stejných dílů hlavice 1 z lipového nebo olšového dřeva tl. 9 mm. Oba díly lehce slepíme Kanagomem a po zaschnutí opracujeme do tvaru podle vnějších obrysů řezů A-A až D-D. Tloušťka stěn se pohybuje mezi 2 až 3 milimetry; kontrolujeme ji měřítkem nebo průhledem do silnějšího světelného zdroje. Jeden díl hlavice má vážit nejvíce 30 g. Do předního prostoru hlavice zalepíme pevnou zátěž z olova o váze asi 40 g, potom obě poloviny dokonale slepíme lepidlem Epoxy 1200. Tím je přední část trupu hotova.
Svislou ocasní plochu vyřízneme z plné balzy tl. 3 mm podle označených let dřeva, díly, 14 a 15 slepíme, do výřezu zalepíme bambusovou štěpinu 16 a celek opracujeme do profilu a tvaru. Odříznutou pohyblivou část (kormidlo) zaoblíme a přišijeme měkkou nití otočně ke kýlové ploše naznačeným způsobem.
Vodorovná ocasní plocha je celobalzová a má náběžnou část uspořádanou jako částečnou torzní skříň (viz obrys žebra a rozmístění nosníků). Stavbu začneme zhotovením šablony žebra 23 z překližky tl. 2 mm. Podle ní vyřežeme a opracujeme 12 kusů žeber z balzy tl. 1,5 mm a 2 kusy z balzy tl. 2 mm. V odtokové liště 24 z balzy tl. 3 mm vypilujeme zářezy pro žebra, která po rozmístění a kontrole kolmosti zalepíme zároveň s nosníkem 23 z balzy tl. 2 mm. Náběžnou lištu 26 z balzového hranolku 4 x 6 přilepíme k žebrům na tupo. Po zarovnání přilepíme tuhý potah z balzy tl. 1 mm, při lepení zajišťujeme pérovými kolíčky. Střední část výškovky je potažena po obou stranách balzou 28 tl. 1 mm.
Křídlo je stavebně téměř shodné s výškovkou. Náběžnou část tvoří částečná torzní skříň (viz obrys žebra a rozmístění nosníků). Po zhotovení šablon žeber 33, 35 a 41 z duralového plechu vyřízneme a opracujeme žebra. Hlavní nosník 42 tvoří smrková lišta 3 x 5, pomocné nosníky 43 balzová lišta 3 x 3 a 44 balzová lišta 3 x 4. Střední část poloviny křídla a „ucho“ stavíme zvlášť. Žebra 34A až 35 přilepíme po rozmístění a kontrole kolmosti na nosníky 42, 43 a 44, přičemž v žebrech 34A, 34B a 34C je nasazen spojovací jazyk 49. V odtokové liště 45 z tvrdé balzy tl. 4 mm vypilujeme zářezy pro žebra a zalepíme je řídkým lepidlem. Náběžnou lištu 46 z balzového hranolku 7 x 8 přilepíme k žebrům na tupo.