Rozpětí | 700 mm |
Délka | 560 mm |
Hmotnost | 380 g |
Motor | 1,5 cm3 |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Sportovní model chce dnes téměř každý postavit za co nejkratší dobu a z materiálu, který nemusí pracně shánět. Pro mladší modeláře nesmí být model finančně nákladný. A samozřejmě musí dobře létat a mít tvary skutečného letadla. Z požadavků vychází model nevelký (může tedy mít slabší motor) a stavebně jednoduchý. Konečně i dospělí a zkušenější modeláři si zalátají rádi s něčím „téměř do kapsy“.
Všem zájemcům se snažíme vyhovět modelem ŠIPKA z tuzemského materiálu. Balzy není použito úmyslně, aby model mohli stavět bez prodlení i zájemci, kteří bydlí mimo velká města, kde jsou speciální modelářské prodejny.
Křídlo sestavíme ze dvou samostatných polovin přímo na plánku (na tuhé pracovní desce) běžným způsobem. Odtokovou lištu podložíme tak, aby byla rovná a obě poloviny stejné (bez překroucení). Střední žebra A jsou skloněna o úhel vzepětí křídla, pro jejich správné ustavení si uděláme šablonku z kousku překližky. Po sejmutí křídla z desky přilepíme k žebrům A zesilovací pásky J, které nejprve ohneme (nad plamenem) přesně do tvaru žebra. Po přilepení okrajových oblouků upevníme zátěž do pravé poloviny křídla. Vodicí oka K na levé polovině natlačíme a zalepíme do otvorů až po potažení. Hotové poloviny nasuneme do otvorů v bočnicích trupu a lišty nosníku spojíme dvěma destičkami L. Náběžná a odtoková lišta jsou přilepeny k přepážkám 3 a 4.
Trup. Na motorové lože 8 přilepíme přepážky 2, 3 (s podvozkem), přepážku 4 a spodní díl 1a. Po uschnutí přilepíme podélníky (spodní ohneme do tvaru), mezi něž postupně vlepujeme přepážky 5 až 7. Z obou stran přilepíme připravené bočnice s otvory pro lišty křídla a na levé bočnici pro táhla 12. (K lištám je přitiskneme pomocí pérových kolíčků na prádlo). Bočnice v přední spodní části nejprve navlhčíme a pak je ohneme opatrně nad plamenem směrem k ose trupu (pozor: levá a pravá!) do tvaru spodku předního dílu 1. K motorovému loži a přepážce 2 přilepíme a lištou zajistíme palivovou nádrž, vložíme lišty horní části, zalepíme výztuhy u přepážky 3 dole, přilepíme výškovku a oblouk kabiny 9. Vložíme a dobře upevníme páku řízení 11 s táhly, matici zajistíme na uštípnutém šroubu lepidlem nebo našroubováním kousku palivové hadičky z plastické hmoty. Přilepíme svislou ocasní plochu, mezi niž a horní lištu trupu vložíme prozatímně proužek papíru z kreslicí čtvrtky.
Motorový kryt slepíme z dílů 1b, 2a a kousku kartonu tloušťky asi 1 mm, který důkladně prolakujeme.