Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Vítězná A-2 z mistrovství světa FAI 1967 v Sazené.
Rozpětí | 2010 mm |
Hmotnost | 413 g |
Délka | 975 mm |
Konstrukce | Mathias Hirschel, Radoslav Čížek |
Představujeme vám větroň, s kterým létal a získal mistrovský titul v jednotlivcích Mathias Hirschel z NDR. Jelikož německý reprezentant sám model nekonstruoval a neměl na něj podrobnou dokumentaci, nezbylo nám než výkres odvodit z hotového modelu (oměřením, obkreslením a ofotografováním). Některé drobné detaily, jež nebylo možno touto metodou podchytit, dokonstruoval zpracovatel výkresu, mistr sportu Radoslav Čížek. Celý plánek se už nepodařilo dodatečně ověřit u majitele modelu, čímž také vysvětlujeme značné opoždění vydání. Plánek je tedy shodný s mistrovským modelem v zásadních parametrech a může se lišit v maličkostech, pro výkonnost modelu nepodstatných, jimiž se ostatně zpravidla odlišují jednotlivé modely téhož typu, když je zhotoví různí modeláři.
Svými jednoduchými tvary svádí model k domněnce, že je i stavebně nenáročný. Není to však tak docela pravda. „Krátkonosá“ koncepce totiž vyžaduje co nejlehčí ocasní plochy a zadní část trupu. Přitom je nasnadě, že to nesmí být na úkor pevnosti a tuhosti.
Křídlo obdélníkového tvaru má pro model této kategorie dosti neobvyklý nosný systém, tzv. „multispar“ – mnohalištový. (Dodatečně jsme zjistili z jedné fotografie, že oproti plánku má originál ještě jednu lištu, širokou asi 5 mm, a to na spodní straně pod lištou o průřezu 3 x 5 mm. Tím se patrně také poněkud změní umístění spojovacího jazyku křídla. – Poznámka redakce.)
Každá půlka křídla je stavěna ze dvou částí: vnitřní a koncové (tzv. „ucho“). Spojení obou částí je zapotřebí zpracovat velmi pečlivě. Nemenší pozornost si zaslouží i kořen křídla, jehož žebra – byť překližková jsou značně narušena výřezem pro spojovací jazyk křídla. Z pevnostního hlediska by bylo výhodné alespoň lištu 3 x 5 ponechat v celku a v zalomení ohnout (velmi opatrně, lom je dosti ostrý).
Překližková žebra 1 až 5 je potřeba zhotovit co nejpřesněji, zejména výřezy pro spojovací jazyk. Kořen křídla je vyztužen potahem z tenké překližky. Je možné také vylepit pole mezi jednotlivými žebry oboustranně balzou tlustou 2 mm.
Výškovka obdélníkového tvaru je celobalzová. Hlavní nosník tvaru T tvoří průběžná lišta, umístěná ležatě v horním obrysu profilu a stojaté výplně mezi jednotlivými žebry. Tato koncepce vyžaduje pečlivé zpracování, jinak je nebezpečí zdeformování.
Přední část trupu je oproti originálu konstrukčně upravena zpracovatelem. V souladu s originálem zůstávají vnější tvar, boční zesílení překližkou tl. 2 mm v místě průchodu spojovacího jazyku trupem, jakož i překližková vložka v ose trupu, jež však není nezbytně nutná. U originálu modelu je v hlavici trupu zamontován amatérsky zhotovený časovač, poměrně veliký. Časovač se uvádí do chodu vysmeknutím kroužku lanka z vlečného háčku.