Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
L-410 Turbolet – upoutaná polomaketa čs. letadla na motory 1,5 cm3. Konstrukce: Jaroslav Fara
Rozpětí | 1030 mm |
Délka | 800 mm |
Hmotnost | 820 g |
Motory | 1,5 cm3 |
Představovat našim modelářům Turbolet je jistě zcela zbytečné. Spíše jen připomeneme, že je to dopravní hornoplošník pro 12 až 19 cestujících, poháněný dvěma turbovrtulovými motory. Má celokovovou konstrukci, zatahovací tříkolý podvozek a vyrábí jej v několika verzích n. p. Let Kunovice. Prototyp byl zalétán na jaře roku 1969. Rozpětí křídla má 17,48 m, délku 13,61 m.
Při návrhu modelu tohoto známého letadla bylo uvažováno více s použitím pro rekreační než soutěžní létání. Proto byly zvoleny menší rozměry modelu a k jeho pohonu sovětské detonační motory MK-16 nebo MK-17 o zdvihovém objemu 1,5 cm3 bez ovládání otáček. Poměrně nízké finanční náklady na model a jeho provoz dávají možnost stavby mnohem většímu okruhu modelářů, zvláště mladých. Polomaketa je rozměrově zpracována podle podkladů v časopisu Letectví a kosmonautika 17/1975. Tam také zájemci najdou třípohledový výkres, technický popis s historií vzniku letadla a fotografie. Na modelu, zmenšeném v poměru 1 : 17, chybějí některé menší povrchové detaily, které lze snadno doplnit, jestliže chceme mít model „maketovější“ a případně získat vyšší hodnocení na soutěži. Model je vhodný pro modeláře s určitou praxí. Nikoliv snad proto, že by jeho ovládání bylo obtížnější – to je prakticky stejné jako u jednomotorového modelu. Poměrně větší zručnost však vyžaduje rychlá obsluha a spouštění obou motorů.
Stavba modelu není náročnější než jednomotorového modelu kategorie SUM. Použijeme na ní balzu tvrdosti uvedené na výkrese. Na ocasní plochy vybereme lehčí (ale nikoliv příliš měkkou); zadní část vůbec musí být co nejlehčí, aby i tak nutná zátěž v předku trupu byla co nejmenší. Pro některé díly musíme slepit prkénka na potřebnou tloušťku. Všechny díly lepíme běžnými modelářskými lepidly. Ačkoliv stavba není složitá, před jejím započetím si dobře prostudujte stavební návod a výkres.
Na prototypu byly použity motory MK-17. Palivové nádrže spájíme z mosazného nebo pocínovaného plechu (z konzervy) tloušťky 0,3 mm a měděných trubek o průměru 3/2 mm, vypláchneme benzínem a přezkoušíme na těsnost. Levá má objem asi o 5 až 10 cm3 větší, aby levý motor běžel déle než pravý (při dřívějším zastavení levého motoru by se mohl model stáčet do letového kruhu).
Vlastní létání se vůbec neliší od létání s jednomotorovými modely. Je jen třeba nabýt zručnosti ve spouštění a seřízení motorů, před startem s motory v chodu dostatečně rychle (a bez poranění ruky vrtulí) doplnit obě nádrže palivem (nemusí se totiž vždy podařit druhý motor spustit brzy). Při přípravě ke startu je vhodné mít raději dva pomocníky. Model L-410 Turbolet je dostatečně rychlý a dobře ovladatelný na řídicích drátech o průměru 0,3 mm a délce asi 12 m.