Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Sportovní model na gumu Rajka. Konstruktérem modelu je Radoslav Čížek.
Rozpětí | 735 mm |
Délka | 615 mm |
Hmotnost | 70 g |
Pohon | gumový svazek 24 mm2 |
Tento model je vlastně čtrnáct let starý. Tehdy jsem jej nakreslil, postavil a zalétal pro Modeláře a nevím už ani přesně, proč ke zveřejnění plánku nedošlo. Snad kvůli vrtuli – žádné plastikové a ani odpovídající dřevěné nebyly v prodeji a vznikla tedy oprávněná obava, že by se právě zhotovení vrtule mohlo stát pro kluky kamenem úrazu. Původní vrtule byla vyřezána z bloku balzy, slepeného ze čtyř výřezů z balzového prkénka. Měla průměr 260 mm a povedla se – proto je i na modernizovaném výkrese; co kdyby to chtěl přece jen někdo zkusit?
Nová Rajka se liší od původní hlavně použitým materiálem (trup byl původně z lipových lišt), konstrukcí křídla (původně mělo jen jeden nosník) a použitou vrtulí (plastiková IGRA o průměru
240 mm).
Při návrhu bylo pamatováno na jednoduchost stavby, rozložitelnost modelu a jeho odolnost proti rozbití – životnost modelu, který je určen dvojici táta a syn (dcera) je jednou z vlastností, určujících kvalitu modelu. Gumáček Rajka se vejde do krabice o vnitřních rozměrech 160 x 105 x 740 mm, díly rozloženého modelu je však dobré obalit aspoň novinovým papírem.
S takovou „krabičkou“ můžete zajet i městským dopravním prostředkem někam na okraj města, kde se dá létat.
Předpokladem dobrého letu je správné vyvážení modelu. To platí pro všechny druhy modelů obecně. Znovu to připomínám proto, že se na to stále zapomíná. Snažit se překlenout takovou závadu třeba přihýbáním VOP není moudré a většinou to ani nevede k cíli. Těžiště modelu má být na zadním spodním nosníku křídla. Vyjde-li vám jinam, je to vlivem rozdílné hmotnosti hlavice nebo ocasních ploch či svazku. Nevadí, dovažte model přilepením rozklepaného olova (či olověného plechu) dovnitř trupu za první přepážku je-li těžiště příliš vzadu a naopak.
Model bychom měli nejdříve zaklouzat, ale díky odporu volnoběžné vrtule toho po hození z ruky mnoho nepoznáte. Pokud je model správně vyvážen, nebojte se natočit do svazku asi 80 otoček a vypustit model mírně doprava a vzhůru proti větru. Potom teprve seřizujte kluz, pokud to ovšem bude třeba. Pokud se vám povedlo postavit model podle plánku dost přesně, nemělo by být seřizování nutné. Je-li nutná podložka pro natažení (zvětšení úhlu seřízení – podložka vzad u pod VOP), použijte kousek kreslicí čtvrtky. Motorový let zásadně ocasními plochami neseřizujte –jen podkládáním hlavice. Po zalétání je dobré na protější straně osazení hlavice odpovídající tloušťku odbrousit a podložky odříznout. Nezapomeňte si na nalakovanou hlavici udělat shora třeba barevnou tečku. Nebudete potom při zasouvání svazku do trupu hledat, kde má hlavice vršek a kde spodek! Kdyby se model při natočení asi 250 otoček příliš vzpínal (může nastat při použití tvrdší gumy), vložte podložku za hlavici shora.
Domnívám se, že s Rajkou nebudete mít nějaké zvláštní problémy. Uvedené rady k zalétávání dávám jaksi „pro všechny případy“ – já jsem neseřizoval nic, model létá tak, jak byl postaven.