Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Školní kluzák kategorie A3
Rozpětí | 900 mm |
Délka | 695 mm |
Minimální hmotnost | 150 g |
Konstrukce | František Doupovec |
Názory na konstrukci modelu pro začátečníky (ať již jakékoliv kategorie) mohou být velmi různé. Modelářské kroužky vedu asi čtrnáct roků a za tu dobu jsem se začátečníky vyzkoušel několik typů modelů, z nichž některé byly uveřejněny v časopise Modelář (kluzák Pidi, A1 Bogo II). Při konstrukci všech modelů, tedy i modelu dále popisovaného, jsem většinou vycházel ze stávajících materiálových možností, ze zručnosti členů kroužku a dbal jsem i na návaznost na další stavěné typy modelů. Jsem toho názoru, že kategorie A3 je to, co mládež potřebuje. Model je menší než A1 (stačí tedy méně materiálu, je kratší doba stavby, vyhoví i menší plocha k létání), ale zase ne tak malý, aby nelétal.
Při úvahách, jakou A3 s chlapci v kroužku postavit, jsem vycházel z obecně platných zásad, že model pro začátečníky musí být stavebně jednoduchý (co nejméně možností něco postavit špatně), robustní (aby přežil počáteční výuku vlekání) a s poměrně slušnými letovými výkony. Dále popsaný model jsem stavěl s hochy ze 6. a 7. třídy, kteří pracují v kroužku na ZDŠ Arménská v Brně-Bohunicích pod patronací LMK Brno lll. Byl to jejich první model této kategorie – předtím stavěli modely z kladívkového papíru, vystřelovací modely, házedla atd. Hoši na něm začali pracovat na začátku druhého roku docházky do kroužku. Na soutěžích v roce 1980 pak s ním dosáhli průměrného výkonu 33 s na jeden start a Jaroslav Šabrata se probojoval až na Přebor ČSR leteckých modelářů-žáků.
Před započetím stavby doporučuji nejprve shromáždit si veškerý potřebný materiál. Balzové lišty je nejlépe řezat z prkénka na balzořízu. Pokud podobné zařízení nevlastníte, řežte lišty z prkénka tenkým ostrým nožem nebo čepelkou do hoblíku Narex, jejíž nepoužívané ostří přelepte alespoň jednou vrstvou izolepy či leukoplasti, abyste předešli zbytečnému zranění. Balzu řežte (zejména tu tvrdší) podle rovného pravítka a to několikrát opakovaným řezem na podložce z lepenky nebo jiného tužšího papíru, přičemž nástroj držíme kolmo k materiálu. Nesnažte se lišty uříznout najednou, většinou se vám to nepodaří.
Balzová prkénka i smrkové lišty před použitím obruste jemnějším brusným papírem, nalepeným na rovný hranol o rozměrech asi 120 x 60 x 20. Bruste krouživými pohyby (lišty po délce) a zbytečně na materiál netlačte, mohl by se deformovat. Do pilin nefoukejte, ale stírejte je připraveným hadříkem.
K lepení křídla i vodorovné ocasní plochy (dále VOP) používejte lepidla Kanagom. Velmi dobře se vám bude pracovat, použijete-li na tubu nástavce Modela. Trup – zejména nosník – doporučuji lepit Epoxy 1200. Jen tak budete mít záruku kvalitního spoje.
VOP potáhněte co nejtenčím papírem (Japanem), křídlo Mikelantou. Obojí lepte ke kostře lepícím lakem. Stačí však, když do vypínacího nebo vrchního lesklého laku přidáte trochu Kanagomu a mírně rozředíte nitroředidlem. Vypínací lak budete potřebovat k vypnutí i impregnaci papírového potahu, dále můžete lakovat vrchním lesklým či vrchním vypínacím lakem.