Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Bezmotorový model kategorie A1
Rozpětí | 1345 mm |
Délka | 740 mm |
Hmotnost | 225 g |
Konstrukce | Aleš a Luděk Jiráskovi |
V roce 1973 se kvalifikovala mezi nejlepší čs. Modely A jednička SIVEN (viz časopis Modelář č. 8/73). Vývoj modelu pokračoval a po přizpůsobení celkové nosné plochy odpovídá nyní stavebním pravidlům ČSSR platným od roku 1976. Během soutěžního období 1972 až 1975 byl s modelem nalétán třikrát mistrovský titul a jedenkrát 2. a 3. místo ve věkové skupině žáci a junioři.
SIVEN 6 je určen pro pokročilejší modeláře, kteří již mají stavební zkušenosti, hlavně při zpracování balzového dřeva. Na stavebním plánku je nakreslen vlečný háček umístěný na boku trupu, lze však použít i běžný středový háček s ovládáním směrovky nebo háček pro krouživý vlek (konstrukce byly popsány v Modeláři č. 4/71, 3/72, 9/72, 2/74 a 4/74).
Trup 1 vyřízneme z rovného prkénka středně tvrdé balzy tl. 10 mm. Otvor pro zátěž natřeme po obvodu acetonovým lepidlem dvakrát, aby se vyztužil povrch vnitřních stěn. U bočnic 2 z překližky tl. 1 mm obrousíme na vnějších stranách úkosy (po přilepení na trup již nelze provést!) a vnitřní strany bočnic zlehka křížem pilníkem nahrubujeme. Použijeme-li časovač typu Graupner Termik, můžeme vyříznout předem v levé bočnici vyznačený otvor (vydlabání v balze až na slepeném trupu). Slepení bočnic s trupem, obroušeným z obou stran, provedeme na rovné desce; lepíme epoxidem. Po vytvrzení lepidla obrousíme trup do správného bokorysného tvaru podle výkresu a přilepíme v přední části zesílení 3 z překližky tl. 0,8 mm (s léty napříč pro snadnější ohýbání), v zadní části pak překližkové podlož- ky 4.
Křídlo z polovin je spojeno jazykem 19 z duralového plechu tl. 1,6 mm. Profil a rozmístění nosníků jsou patrné z řezu. Po zhotovení šablon z duralového plechu vyřízneme a přesně opracujeme žebra. Hlavní nosník 25 slepíme epoxidem ze smrkových lišt 3 x 5 a 3 x 6. Tyto lišty pečlivě vybereme: z pevnostních důvodů musí mít dřevo rovná a hustá léta. Délka výřezu pro spojovací jazyk je naznačena na plánku. Náběžnou část 26 slepíme rovněž epoxidem ze smrkové lišty 3 x 6 a tvrdšího balzového hranolu o průřezu 10 x 12. Odtokovou část 28 tvoří balzová lišta 5 x 30 mm. Do obou dílů vypilujeme zářezy pro žebra.
Polovinu křídla začneme sestavovat ustavením žeber 21 až 24 na hlavní a pomocný nosník 27 ze smrkové lišty 2 x 3, přičemž v žebrech 21A až 21D je nasazen spojovací jazyk. Kostru zajišťujeme stejně jako při stavbě VOP ocelovými špendlíky, po kontrole kolmosti a sezení žeber v zářezech postupně zalepujeme řídkým lepidlem. Po zaschnutí půlku křídla otočíme a zalepujeme zespodu.
Po úpravě náběžné a odtokové lišty nalícujeme mezi žebra 21A až 22 zespodu a mezi žebra 21A až 24 shora tuhý potah 29 z tvrdší balzy tl. 1,5 mm. (Balzový potah je do obou lišt zapuštěn v šířce zářezů pro žebra.) V místech styku na obvodu žeber vypilujeme v balzovém potahu z vnitřní strany mělké drážky, které umožní dokonalý lepený spoj. Nejdříve lepíme horní potah, potom dolní. Trojúhelníkové výztuhy 30 z balzy tl. 1,5 mm přilepíme z obou stran.