Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Školní model větroně
Rozpětí | 1150 mm |
Délka | 675 mm |
Hmotnost | 150 g |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Model je určen pro začínající modeláře a k rekreačnímu létání. Nelze se s ním zúčastnit soutěží v kategorii A1 ani A3; rozměry, respektive plochou, je přesně uprostřed mezi modely obou kategorií. Proto má prostorový trup, který kromě podobnosti se skutečným větroněm má také větší tuhost než trup tyčkový. Z transportních důvodů je křídlo dělené; k trupu je – stejně jako vodorovná ocasní plocha (VOP) – připoutáno gumou. Pro omezení doby letu a proti případnému ulétnutí modelu v termickém počasí je vybaven determalizátorem: VOP se po určené době vychýlí a uvede model do strmého sestupu.
Model je vzhledem ke svému určení tvarově i stavebně jednoduchý. Pro urychlení stavby je použito hotových plastikových žeber Modela (Sada plastikových žeber kat. č. 4130 a 4131 ), která lze koupit v modelářských prodejnách. Žebra je ale možné i zhotovit z balzy tl. 1,5 až 1 mm.
Jednotlivé celky modelu, tj. trup, křídlo a ocasní plochy stavíme na pracovní desce na výkrese, přes nějž položíme průhlednou fólii. Všechny díly spojujeme acetonovým lepidlem, do zaschnutí lepidla je zajišťujeme špendlíky. Před sestavováním příslušných celků si připravíme všechny potřebné díly – překreslíme je na balzová prkénka a přesně je vyřízneme ostrým zahroceným nožem na dřevěné podložce. Při tom pamatujeme na to, aby hladší povrch byl na vnějším povrchu modelu, nejlepší je prkénka předem přebrousit jemným brusným papírem.
Trup. Na výkres upevníme dolní díl T1 a vpředu jej podložíme. Z obou stran k němu přilepíme bočnice T2 (hladší plochou na vnější strany), zajistíme špendlíky a postupně zalepíme připravenou hlavici T3 (slepíme ji z prkének), přepážky T4 a T10 a bočnice vzadu spojíme Kolmost bočnic k pracovní desce kontrolujeme trojúhelníkem. Potom přilepíme horní zadní potah T11 a horní přední potah T12. Část mezi hlavicí T3 a přepážkou T4 necháme zatím bez potahu. Trup s desky sejmeme a hlavici opracujeme do oblého tvaru, přesahující horní potah do roviny bočnic. Celý trup přebrousíme do hladka a mírně zaoblíme hrany.
Křídlo je dělené; jeho poloviny se spojují dvěma drátěnými spojkami.
Na stavební výkres přišpendlíme náběžnou K1 (slepíme ji z lišt tl. 2 a 3 mm) a odtokovou lištu K2, obě již opracované do tvaru podle výkresu (při opracovávání na hotovém křídle je nebezpečí jeho poškození), spodní lištu nosníku K3 (polohu odměříme žebrem) a okrajovou lištu K4. Mezi lišty K1, K2 a K3 vlepíme spodní tuhý potah K5, který přesahuje asi 2 mm přes žebra. Z licích rámečků vyřízneme všechna žebra a na všechny tři lišty je zalepíme (žebra s označením L do levé poloviny křídla, s označením P do pravé). Obě středová žebra K6, která mají otvory a jsou nižší, přilepíme také na tuhý potah K5.
Potah. Celý model potáhneme tenkým potahovým papírem; předem ale celý model vybrousíme do hladka. Pro zlepšení viditelnosti je vhodné použít barevného papíru, například na nosné plochy nebo na trup, směrovku a konce křídla a VOP. Konce křídla a VOP potahujeme samostatně. Papír lepíme na dřevěné díly bílou lepicí kancelářskou pastou (platí pro Japan, Modelspan), na plastiková žebra acetonovým lepidlem nebo nitrolakem. Nitrolakem lepíme také Mikalentu, kterou lepidlo s vodou rozmáčí, a Viatex. Na trup a svislou ocasní plochu papír přilakujeme zředěným nitrolakem.