Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Volné modely na raketové motory S-1 a S-2
Rozpětí | 260–340 mm |
Hmotnost | 22–35 g |
Délka | 294–329 mm |
Konstrukce | O. Šaffek a A. Koťátko |
Miniaturní raketové motory československé výroby, typ S-1 a S-2, si získaly v krátké době oblibu mezi modeláři, a to díky poměrně nízké ceně, spolehlivosti a bezpečnosti. Přitažlivé je jistě i to, že létající modely jimi poháněné nejsou příliš pracné a prakticky jsou téměř nerozbitné.
Plánek čtyř modelů takového typu, který u nás vychází jako prvý svého druhu, je vhodný pro výuku v kroužcích raketového modelářství, protože umožňuje výběr od školního kluzáku s motorem S-1 až po polomaketu proudového letadla na motor S-2. Všechny čtyři modely jsou vyzkoušeny jako létající. K jejich pohonu smí být použito pouze sériových motorů řady „S“, které jsou k dostání v leteckomodelářských prodejnách včetně tablet tuhé pohonné hmoty (TPH) a zápalné šňůry. Použití jiných motorů, zejména amatérsky zhotovených, je v Československu zakázáno!
S modely podle tohoto plánku je možné účastnit se soutěží pořádaných Svazarmem podle nových pravidel, která platí od počátku roku 1967 v kategorii raketových kluzáků a polomaket.
Stavba všech čtyř modelů je téměř shodná. Plánky jsou nakresleny ve skutečné velikostí (měřítko 1 : 1). K stavbě je potřebné toto nářadí: ostrý nůž, špendlíky, holicí čepelka, brusný papír různého zrnění a lupenková pilka.
Materiál: zbytky balzy (prkénka tl. 1, 2 a 3 mm o délce nejvíce 250 mm a šířce 70 mm), odřezky překližky tl. 1 mm, kousky smrkové nebo borové lišty 2 x 3 mm. Dále barevný hedvábný papír, acetonové lepidlo, kousek staniolu, bezbarvý nitrolak, šroubky do dřeva o průměru 2,1 mm, zbytky duralového plechu tl. 0,5 mm (asi 30 x 50 mm) a několik olověných broků.
Školní kluzák s motorem S-1 ČÁP je určen hlavně pro začátečníky. Je navržen tak, aby bylo možno s ním létat i bez motoru a po zalétání jej dodatečně motorizovat.
Soutěžní kluzák s motorem S-1 KOLIBŘÍK je řešen jako soutěžní, i když stavebně je téměř stejně náročný jako předchozí ČÁP. Dosahuje podstatně větších výkonů (asi 35–60 vt.), avšak také jeho zalétání je pracnější.
Polomaketa polského cvičného proudového letadla TS-11 „ISKRA“. Elegantní polská ISKRA je díky vhodnému rozdělení ploch vděčnou předlohou i pro létající model tohoto druhu. Stavba je opět jednoduchá, poněkud pracnější je však povrchová úprava. Model je poháněn motorem S-1.
Polomaketa švédského proudového letadla SAAB-105. Na poněkud větší a výkonnější raketový motor S-2 byl vyzkoušen model cvičného švédského proudového letadla SAAB-105, které je vedle polské ISKRY obdobou našeho známého letounu L-29 DELFÍN. Stavebně rovněž poměrně jednoduchý model má dobré letové vlastnosti, doba letu se pohybuje od 40 do 55 vteřin.