Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Plán modelu kategorie A1
Rozpětí | 1180 mm |
Délka | 725 mm |
Hmotnost | 225 g |
Konstrukce | Václav Jiránek |
Stavebních plánů jednoduchých modelů kategorie A1 je stále nedostatek. Pro členy kroužku v ODPM Mladá Boleslav jsem proto navrhl model Hela. Profil jeho křídla odpovídá překližkovým žebrům vyráběným v LMK Liberec, jež je možné při stavbě po malé úpravě zářezů pro lišty použít. Pokročilejší modeláři mohou stavět verzi s děleným křídlem, jehož poloviny se nasouvají na spojovací dráty. Začátečníkům, kteří však už postavili alespoň větroň kategorie A3, je určena verze s křídlem vcelku, u níž odpadá pracné vyřezávání kořenových žeber z překližky. Díky pružnému připojení křídla k trupu vázací gumou vydrží model nešetrné zacházení. Na pionýrských táborech mladých techniků pořádaných ODPM Mladá Boleslav bylo postaveno mnoho exemplářů Hely a létaly velmi dobře. Po několik let s ní dosahují mladoboleslavští žáci výborných výsledků při soutěžích STTP v rámci okresu i kraje a zajišťují si postup na přebor ČSR. V našem klubu s ní létá soutěžně i řada juniorů a seniorů.
Na pořadí stavby jednotlivých dílů nezáleží, nejvhodnější je však začít křídlem, které je nejpracnější. Velkou péči věnujeme výběru materiálu, na jehož kvalitě závisí tuhost a pevnost modelu. Je výhodné připravit si „stavebnici“ každé části, tzn. předem zhotovit žebra, ohoblovat a vybrousit si všechny potřebné lišty, vyříznout hlavici atp. Stavba pak jde rychleji od ruky.
Křídlo. Smrkové lišty náběžné hrany a hlavního a pomocného nosníku s rovnými, hustými léty, bez suků, obrousíme ze všech stran brusným papírem nalepeným na prkénko. Pak na lištu hlavního nosníku K1 přilepíme zesílení střední části K2. Odtokovou lištu K3 z tvrdší balzy tl. 3, nejlépe zrcadélkového řezu, uřízneme balzořízem a hoblíkem Narex ji ohoblujeme do trojúhelníkového průřezu; dbáme na to, aby průřez byl po celé délce lišty shodný. Do přebroušené odtokové lišty vypilujeme plochým jehlovým pilníkem zářezy pro žebra.
Vodorovná ocasní plocha (VOP). Z balzových prkének patřičné tloušťky a pevnosti nařežeme balzořízem všechny potřebné lišty. Zhotovíme překližkové šablony žeber, podle nichž vyřízneme čtrnáct žeber V1 z balzy tl. 1 a jedno žebro V2 z balzy tl. 5. Polotovary vložíme mezi šablony v takovém pořadí, v jakém budou žebra lepena, obrousíme je na přesný tvar a vypilujeme zářezy pro lišty. Odtokovou lištu V3 ohoblujeme do trojúhelníkového průřezu a vypilujeme v ní zářezy pro žebra. Sestava VOP je obdobná jako u střední části křídla.
Trup. Z prkénka tvrdší balzy tl. 10 vyřízneme hlavici T1 s otvorem pro zátěž. Budeme-li používat časovač, nezapomeneme ani na otvor pro něj. Z překližky tl. 1,5 vyřízneme dvě bočnice T2. (Při stavbě verze s děleným křídlem vyřízneme hlavici T3 a bočnice T4.) Nosník ocasních ploch tvoří dvě kvalitní smrkové lišty T5 a T6 o průřezu 2 x 10, mezi něž vlepíme díl T7 z balzy tl. 10, zkosený až na výšku 7 na konci. Slepený díl stáhneme kolíky na prádlo a zkontrolujeme, zda není prohnutý. Po důkladném vyschnutí lepidla (lepíme Herkulesem) jej z boku oboustranně ohoblujeme z tl. 10 na tl. 7 pod VOP. Podle načisto obroušeného nosníku ocasních ploch vyřízneme odpovídající vybrání v hlavici T1 (T3) a oba díly slepíme. Na hlavici přilepíme bočnice T2 (T4), po obvodě je přitáhneme svěrkami nebo kolíky na prádlo a necháme vyschnout. Pak opracujeme hrany hlavice, vyvrtáme otvory pro bambusové poutací kolíky (pro spojovací dráty) a přilepíme úložnou desku T8 křídla.