Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
RC polomaketa letadla na motor 1 cm3, rozpětí 1090 mm, konstrukce J. Kalina
Rozpětí | 1090 mm |
Délka | 720 mm |
Hmotnost | 750 g |
Motor | 1 cm3 |
Ovládané prvky | směrovka |
Konstrukce | Jiří Kalina |
Předlohou pro model řízený jen směrovkou bylo americké sportovní letadlo z roku 1931, tedy již historické. Skutečné letadlo bylo jednoduché a pevné konstrukce, ekonomické v obsluze i létání. Konstrukce byla smíšená: Křídlo o rozpětí 10,9 m mělo aluminiová žebra a nosníky z jedle, trup a ocasní plochy byly svařeny z ocelových trubek. Potah byl plátěný kromě kovového krytu motoru. Tříválcový motor Aeromarine AR 3-40 o výkonnosti 40 k umožňoval rychlost letu 112 km/h. Dvě sedadla v kabině byla uspořádána za sebou, první z nich bylo pilotní.
Model je zmenšen oproti předloze v měřítku 1:10 a má zvětšené ocasní plochy. K jeho pohonu se hodí motor o objemu 0,8 až 1 cm3; na prototypu byl namontován Tajfun Hobby 1 cm3 s vrtulí o průměru 180/100?mm. Model nebyl navrhován pro soutěžení, nýbrž k „nedělnímu" rekreačnímu létání. Toto určení není ovšem na újmu letovým vlastnostem, naopak – stabilita modelu za letu je výborná a řízení RC soupravou MARS nepůsobí obtíže ani nepříliš zkušeným „pilotům". Přes své velmi jednoduché tvary působí model realisticky na zemi i ve vzduchu.
Stavba modelu je mimořádně jednoduchá, budete-li se řídit návodem, a bez komplikací, pokud se předem dobře obeznámíte s výkresem. Ten je ve skutečné velikosti, všechny míry jsou v milimetrech; směr let dřeva je vyznačen šipkami. Konstrukce modelu je převážně z balzy, jiné druhy materiálu jsou vždy uvedeny u každého dílu na plánu. Model není určen pro stavební začátečníky, návod proto nerozvádí postup zhotovení každé části.
Křídlo není dělené a sestává stavebně ze dvou půlek a krátkého středu. K trupu se přivazuje gumovými oky. Sestavujemen je přímo na plánku chráněném průsvitným papírem či fólií, a to po půlkách. Tedy nejdříve jednu polovinu a po jejím zaschnutí stejným způsobem i druhou půlku, jež je zrcadlovým obrazem prvé. Poté zhotovíme střed křídla.
Trup má bočnice z tvrdší balzy, zevnitř zesílené překližkou 0,8 až 1 mm. Motorová přepážka, přepážky kabiny, lože křídla a dno trupu pro podvozek jsou překližkové.
Ocasní plochy vyřízneme z plné měkké balzy. Do vodorovné ocasní plochy zalepíme výztužný nosník. Svislá ocasní plocha je slepena ze dvou dílů. Směrové kormidlo odřízneme až z dokončené celé plochy a ke kýlovce je upevníme otočnými silonovými závěsy.
Podvozek. Zadní část trupu doplníme plechovou ostruhou. Hlavní podvozek vyřízneme z duralového plechu tl. 1 mm. Kola s gumovými obručemi mají průměr 50 mm. Podvozek se přivazuje gumovým okem.
Potah a povrchová úprava. Model vybarvíme podle skutečného letadla pro úsporu váhy pouze potahem z barevného Modelspanu. Lepíme jej nejlépe čirým lepicím nitrolakem. Prototyp modelu byl lakován čtyřikrát vypínacím čirým nitrolakem a jednou čirým Epolexem.