Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
370,00 Kč
Model přístavního remorkéru, délka 1146 mm, konstrukce Z. Hladký a J. Staněk
Délka | 1146 mm |
Šířka | 280 mm |
Ponor | 140 mm |
Hmotnost | 16-20 kg |
Ovládané prvky | kormidlo, motor |
Konstrukce | Zdeněk Hladký a Jaromír Staněk |
Úvodem uveďme, že přes zdánlivou jednoduchost je zhotovení tohoto typu lodi (zejména trupu) dosti obtížné, a proto by se měl do stavby pustit po bedlivé úvaze jenom zkušenější modelář; stavební výkres i stručný návod s tím počítají.
Při úvahách o stavbě bude mnohé zajímat, jak lze s modelem PAOLO-M soutěžit. Jsou tyto možnosti: kategorie F (rádiem řízené modely), třída F2A (délka od 700 do 1100 mm), třída F2B (délka od 1101 do 1700 mm) nebo třída F2C (délka od 1701 do 2500 mm).
Model zhotovený v měřítku 1:33 (délka 820 mm) může soutěžit ve třídě F2A. Model v měřítku 1:25 (délka 1140 mm) – jak je na výkrese – může soutěžit ve třídě F2B.
Není vhodné stavět model větší než v měřítku 1:25 z řady důvodů. Především se zvětší přepravní bedna a potíže s přepravou vzrostou téměř neúnosně. Dále model má poměrně velký ponor, je značně široký, a tudíž má i velký výtlak – tzn. jeho pohotovostní hmotnost se zvětšováním velikosti rychle vzrůstá. Posléze zanedbatelné nejsou u větších modelů ani problémy materiálové (kvalitní tlustá překližka, lišty, zátěž atp.). Například model v měřítku 1:33 (délka 820 mm) má hmotnost 6,5 kg, avšak v měřítku 1:25 (délka 1140 mm) to bude již 15 až 20 kg.
Před rozhodnutím se ke stavbě je tedy potřeba dobře uvážit nejen tato hlediska, ale přihlédnout ještě k dalším. Jde především o druh pohonu – zda elektrický či spalovací motor. To znamená předem přemýšlet o rozměrech a montáži motorové jednotky včetně zdrojů. Lodní vrtuli bude také asi třeba předřadit převod do pomala.
Kromě technických úvah mají zásadní důležitost i osobní podmínky: možnost získání materiálu, prostor pro stavbu, možnosti ukládání, přepravy a provozu modelu. Je tedy zřejmé, že nestačí jen chuť; chceme-li několik měsíců svých volných chvil vynaložit účelně.
TRUP modelu lodi lze stavět několika způsoby, zde přicházejí v úvahu dva: trup laminátový, nebo dřevěný s tzv. plaňkovanou obšívkou. V úplném stavebním návodě je popsána stavba trupu plaňkovaného smrkovými lištami, neboť lze předpokládat že do laminátového se pustí jen modelář vyspělý, který už tuto technologii zvládl.
Palubu musíme skládat a lepit opět ze smrkových lišt, neboť je klenutá příčně a ještě má podélný prošlup. Kormidlo zhotovíme z několikavrstvé překližky nebo je spájíme z tenkého mosazného plechu. Nástavby – kajutu s kapitánským můstkem a světlík – zhotoví zkušenější modeláři zřejmě bez potíží z běžného materiálu: letecké překližky, balzy, měkkého dřeva.
Zhotovení ostatních doplňků, výstroje a stožáru není mimořádně obtížné. Větráky (vršky) se dají dobře udělat z moduritu, člun možno vydlabat z měkkého dřeva nebo udělat laminátový. Právě u detailů můžeme popustit uzdu vlastní fantazii, pokud jde o materiál a jeho zpracování; záleží také na možnostech každého jednotlivce.
Lodní vrtule pro velikost modelu v měřítku 1:25 má mít průměr asi 60 až 80 mm, záleží na otáčkách a stoupání.