Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC sportovní maketa na motor 2,5–5 cm3, konstrukce J. Fara, rozpětí 1425 mm
Rozpětí | 1425mm |
Délka | 1025mm |
Hmotnost | 1700-2200 g |
Motor | 2,5-5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Předlohou pro stavbu modelu bylo italské sportovní letadlo firmy Partenavia nazvané Oscar, které svými jednoduchými tvary, tříkolovým podvozkem a umístěním křídla na trupu splňovalo předpoklady pro stavebně jednoduchý RC model s dobrými letovými vlastnostmi.
Model Oscar je sportovní maketa určená pro rekreační létání. V poměru zmenšení 1:7 je tvarově shodný se vzorem v co největší míře. Je zjednodušeno křídlo, které by mělo mít tuhý potah po celé ploše, křidélka a přistávací klapky, jejichž obrys je jenom naznačen. Výškovka by měla být plovoucí, je však pevná a je pouze zvětšena plocha tzv. zatěžovací klapky, která u modelu koná funkci výškového kormidla. Posléze je zmenšen průřez trupu (nezmenšený tvar pro maketu je u každé přepážky vyznačen tenkou čarou), protože vzhledem k účelu modelu je uvažováno převážně se startováním z ruky. Rovněž chybí vybavení kabiny, které je pro létání „na poli" zbytečné. Zájemci o stavbu makety najdou výkres skutečného letadla v měřítku 1:50 s technickým popisem a fotografiemi v časopise Modelář č. 7/1977.
Oscar není o mnoho náročnější než model cvičný. Jeho stavbu přesto nelze doporučit modelářům bez předcházející praxe. Návod proto uvádí jen postup práce, nikoli zhotovení jednotlivých detailů.
Křídlo je v celku, ale jeho každou polovinu stavíme samostatně a obě po dohotovení spojíme centroplánem. Má běžnou konstrukci s tuhým potahem náběžné části. Odtoková lišta sestává ze dvou pásnic. K trupu se křídlo upevňuje kolíkem a plastovým šroubem; může být také přivázáno gumou přes kolíky v trupu. Vzpěry slouží ke zvýšení maketovosti, nejsou funkční.
Trup rovněž běžné konstrukce sestává z bočnic spojených přepážkami a polopřepážkami. Je opatřen tuhým potahem. Motorový kryt je laminován v negativní formě nebo kašírován z papíru na pozitivním kopytě.
Ocasní plochy jsou celobalzové.
Podvozek je vyříznut z duralového plechu, přední noha ohnuta z ocelového drátu. Kola mají průměr 50 mm. Aerodynamické kryty nejsou nutné, při létání bývají spíše zdrojem potíží.
Model může být poháněn motorem o zdvihovém objemu 2,5 až 5 cm3, který je zamontován v ležaté poloze
RC souprava by měla ovládat ocasní kormidla a otáčky motoru. U prototypu byla táhla k ocasním kormidlům tuhá, ke karburátoru motoru z lanovodu.
Model je i za větru dostatečně stabilní, dobře ovladatelný a létání s ním je příjemné.