Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
370,00 Kč
Sportovní RC maketa na motor 6,5 cm3, konstrukce J. Fara
Rozpětí | 1580 mm |
Délka | 1290 mm |
Hmotnost | 2500 g |
Motor | 6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Letadlo A-34 KOS, školní a turistický dvoumístný dvouplošník smíšené konstrukce, vzniklo na konci dvacátých let v továrně Aero v Praze-Vysočanech. Bylo vyrobeno pouze jedenáct kusů, většinou s hvězdicovými motory různých typů a výkonnosti. KOS se vyznačoval jednoduchými, téměř modelářskými tvary a velmi dobrými letovými vlastnostmi. Dalo se tedy předpokládat, že i model bude dobře létat.
Model KOS byl pro nedostupnost tovární dokumentace navržen jako maketa kategorie RC-MM ve zmenšení 1:5,5. Kromě vybavení pilotních prostorů a některých drobných povrchových detailů je maketa tvarově přesná. Výkres skutečného letounu v měřítku 1:50 lze najít v časopise Modelář 4/1977, fotografie byly publikovány např. v časopise Letectví z doby před 2. světovou válkou.
K pohonu modelu je použit dostupný motor o zdvihovém objemu 6,5 cm3, k ovládání proporcionální rádiová souprava ovládající obě kormidla, křidélka a přípusť motoru. Přístup k RC zařízení je otvorem ve spodní části trupu po sejmutí dolního křídla. Ke stavbě je použito převážně balzy a dalšího běžného modelářského materiálu.
Pro dosažení reality letu a dobrých letových vlastností modelu je nutné dodržet poměrně nízké plošné zatížení. Konstrukce není proto tak robustní jako třeba u cvičného nebo akrobatického modelu, na což je třeba při provozu modelu pamatovat. Při slušném zacházení se však není třeba obávat poškození modelu.
KOS není v žádném případě model vhodný pro modeláře začínající létat s víceprvkovým rádiem. Létání s ním, přes dobré vlastnosti, vyžaduje určitou praxi v pilotáži modelu (polomakety) podstatně stavebně jednoduššího, samozřejmě se stejným počtem ovládaných prvků.
Trup tvoří bočnice z plné balzy spojené přepážkami. Horní i dolní potah trupu jsou rovněž z plné balzy. Kryt motoru je konstrukční, potažený tlustší balzou; k trupu se připevňuje vruty.
Obě křídla jsou klasické konstrukce ze žeber a podélníků. Horní křídlo je třídílné. Střední část je pevně spojena s trupem vzpěrami. Vnější části jsou ke střední připojeny spojkami, těsně nasunutými do pouzder v nosnících všech tří částí. Dolní křídlo je v celku, k trupu je připevněno kolíkem a plastovým šroubem M5.
Ocasní plochy mají rámovou kostru a tuhý balzový potah. Obě ocasní plochy jsou pevně přilepeny k trupu.
Hlavní podvozek z ocelového drátu je odnímací, kluzná ostruha je pevná.
Celý model je potažen vláknitým potahovým papírem; ocasní plochy tenkým, trup a křídla tlustým.
Táhla ke kormidlům z tvrdé balsy jsou ukončená drátěnými koncovkami s vidličkami Modela.
Prototyp modelu byl zalétán a zkoušen s motorem OS Max H 40 RC, na plánu je kreslen MVVS 6,5 F. Použití výkonnějšího motoru je zbytečné. Palivová nádrž má objem 175 cm3.
Pilotáž modelu je velmi příjemná, vlastní let od startu až po přistání zcela realistický.