Rozpětí | 1790 mm |
Délka | 1098 mm |
Hmotnost | 1520 g |
Plocha | 55,5 dm2 |
Motor | Phasor 15/4 |
Ovládané funkce | S, V, Kř, M |
Konstrukce | Zdeněk Raška
|
Sovětský letoun Jak-12 vznikl v Jakovlevově konstrukční kanceláři hned po 2. světové válce. Prototyp byl zalétán v roce 1946 a v následujícím roce již začala sériová výroba. Bylo vyrobeno celkem 788 kusů této první verze.
V roce 1952 byl do draku zabudován silnější motor; tato verze dostala označení Jak-12R. Další verzí už byl Jak-12M, u nějž byl nahrazen gumou odpružený podvozek hydraulickým odpružením, zvětšilo se zasklení kabiny v horní části a zvýšila se variabilita tak, že mohl být v krátkém čase přestavěn na verzi sanitní, nákladní či zemědělskou.
Sériová výroba, která začala v roce 1955, kryla civilní i vojenské potřeby. V roce 1956 dokonce v Polsku začala i licenční výroba Jaku 12M pod vedením hlavního konstruktéra Mgr. Ing. Stanislawa Lassoty. První vyrobený letoun v Polsku byl předveden na Varšavské letecké výstavě v září roku 1957. Později v Polsku z Jaku 12M vycházel polský letoun PZL-101 Gawron. Další země, kde se Jak-12M vyráběl v licenci, byla Čínská lidová republika.
V Sovětském svazu bylo postaveno celkem 3?801 kusů Jaku 12 všech verzí.
Jak-12M je čtyřmístný jednomotorový víceúčelový hornoplošník s pevným dvoukolovým podvozkem a ostruhovým kolem.
Dvounosníkové křídlo celokovové konstrukce je vybaveno sloty. Náběžná část je potažena duralovým plechem, zbytek plátnem.
Trup příhradové konstrukce je svařen z ocelových trubek a doplněn tvarovou karoserií z duralových podélníků. Přední část je potažena duralovým plechem, zbytek plátnem.
Ocasní plochy mají duralovou konstrukci. Náběžné části jsou opět potaženy duralovým plechem a zbytek plátnem.
Motor je vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec AI-14R o maxi-málním výkonu 191 kW. Stavitelná vrtule VIŠ V-530-D-11 má neobvykle hranaté tvary. Nádrže v kořenech polovin křídla mají celkový objem 255 l.
Technická data: Rozpětí 12,6 m; délka 9 m; nosná plocha 22,6 m2; hmotnost prázdná 1 059 kg, vzletová 1 588 kg; rychlost maximální 215 km/h, cestovní 180 km/h, přistávací 89 km/h; stoupavost 3,6 m/s; dostup 4 000 m; dolet 1 070 km; délka startu 153 m, přistání 131 m.
Postavit model tohoto dělníka vzduchu v měřítku 1 : 7 se rozhodl Honza Tyroň z Havířova hlavně kvůli jeho proporcím, které dávají předpoklad dobrých letových vlastností. Modelů různých Piperů, Storchů či Cessen u nás už totiž létá tolik, že neuškodí české modelářské nebe oživit jiným typem.
Že Honza volil dobře, mohu potvrdit z osobní zkušenosti, protože jsem Jaka 12 měl postaveného v měřítku 1 : 20 na gumu i s motorem na CO2 a s nezáludnými vlastnostmi těchto volně létajících modelů jsem byl velmi spokojen.
RC model Jak-12M je smíšené konstrukce. Je primárně navržen pro pohon elektromotorem, ale šikovný modelář si určitě poradí i se zástavbou vhodného spalovacího motoru.
Prototyp je osazen střídavým motorem Phasor 15/4 s regulátorem Master 18/3P, napájeným tříčlánkem Li-ion 1 300 mAh. Palubní RC vybavení tvoří přijímač Rex 5, dvě serva křidélek HS-81, uložená v křídle, a dvě serva ocasních komridel HS-60 v trupu. Samozřejmě je možná i zástavba jiného pohonu s odpovídajícím výkonem, podle zvyklostí i finančních možností stavitele.