Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
480,00 Kč
RC polomaketa stíhacího letadla, rozpětí 1670 mm, konstrukce R. Fanta
Konstrukce | René Fanta |
Rozpětí | 1670 mm |
Délka | 1514 mm |
Hmotnost | 3850 g |
Motor | 10 cm3 (15 cm3) |
Funkce | S, V, M, Kř., klapky, podvozek |
Letouny Bf 109 tvořily základ výzbroje stíhací složky německé Luftwaffe od začátku až do konce 2. světové války. Prototyp poprvé vzlétl v září 1935 a poslední sériové stroje opouštěly montážní haly dlouho po skončení světového konfliktu. V tehdejším Československu byly jako S199 vyráběny do roku 1951 a ve Španělsku jako HA1112 dokonce až do roku 1958. Od září 1939 do konce války bylo postaveno 30 573 strojů, převážně Bf 109E, F, G a K což ze „stodevítky“ činí nejpočetněji vyráběný stíhací letoun nacistického Německa.
Vzhledem ke složitosti stavby není model vhodný pro začínající modeláře, proto je stavební popis stručný a týká se především ne zcela obvyklých konstrukčních uzlů.
Letová hmotnost modelu je pouhých 3800 g. Díky tomu má výborné letové vlastnosti. Pokud dodržíme hmotnost a model bude postaven rovně s dodržením úhlu seřízení, budeme velmi příjemně překvapeni jeho skvělými letovými vlastnostmi.
Trup stavíme po půlkách. Je to způsob známý především modelářům, kteří stavějí malé makety na gumový pohon v měřítku 1:20. Díky tomuto způsobu stavby je trup dokonale rovný a není potřeba žádných přípravků. Použitý materiál je převážně balza, jen některé přepážky jsou překližkové.
Kabina je zhotovena z kuprextitu, na prototypu modelu je zasklena slídou, otevírací a vybavená.
Motorový kryt sestavíme stejným způsobem jako trup, ke kterému je přišroubován polyamidovými šrouby M4. Spodní díl je odnímatelný kvůli snadnému přístupu k motoru a nádrži.
Vodorovná ocasní plocha je velmi jednoduchá: Slepíme kostru z balzových lišt, přilepíme spodní potah, na nějž v místě vzpěry přilepíme zesílení z 3mm překližky, a přilepíme vrchní potah. Svislá ocasní plocha je obdobné konstrukce, nese rovněž tuhý balzový potah. Směrovka a výškovka jsou lamelovány a potaženy tenkým Modelspanem.
Křídlo se k trupu šroubuje polyamidovými šrouby. Je dvounosníkové. Hlavní i pomocný nosník jsou ze dvou prkének balzy 3, mezi něž vlepíme skelnou tkaninu 150 g/m2. Náběžná i odtoková lišta jsou balzové stejně jako žebra. Samotná konstrukce křídla je velmi měkká, tuhost mu dodává balzový potah. Na koncích křídla jsou během stavby nakrouceny negativy 8 mm. To je velmi důležité pro zachování dobrých letových vlastností modelu.
Podvozek je ukotven v křídle v bukových hranolech. Podvozková noha může být ze struny o průměru 5; u prototypu je odpružená. Tvoří ji železná trubka. Ve vrchní části je duralová kulatina, přilepená epoxidem na kov a svrtaná na strunu, která tvoří spojku mezi kamenem podvozku a podvozkové nohy. Ve spodní části je stejná kulatina se zalepeným hřídelem kola. V železné trubce jsou proti sobě oválný otvor a otvor pro čep, který prochází skrz tuto kulatinu. Mezi oběma hranoly je pružina, která tlumí nárazy.
Uložení serv a ostatních mechanismů záleží jen na nás. U prototypu jsou kompletní mechanismus ovládání podvozku a tři serva standardní velikosti uloženy v centroplánu křídla. Výškové kormidlo je ovládáno lanovodem, směrové kormidlo lanky o průměru 0,5. Křidélka jsou naháněna převodovými pákami. U prototypu je táhlo průchozí k oběma pákám a krátkým vývodem je spojeno se servem. Celý model je polepen tenkým Modelspanem a šestkrát lakován nitrolakem; každá vrstva laku je broušena. Na kamufláž se mi výborně osvědčily barvy na plastikové modely, jsou lehké a dobře kryjí. Jako ochranný lak jsem použil syntetický ochranný lak na chaty venkovní lesklý, jenž časem získá polomatnou patinu.
Těžiště je na výkrese zakresleno jak pro zalétání, tak pro budoucí náročnější pilotáž. Prototyp nebylo nutné dovažovat vepředu, ale pro pozdější létání vzadu.
V prototypu je použit čtyřdobý motor o zdvihovém objemu 15 cm3. S tímto motorem model startuje na půl plynu na trávě velmi realisticky. Rozjezd je velmi plynulý a rovný, bez nutnosti zásahu do řízení směrovkou. Pozor, při prudkém přidání plynu model vybočuje doleva a je nutná korekce! V letu je model velmi stabilní a naprosto nezáludný, k jeho ovládání stačí směrovka. Na přistání se dá bezpečně navést rychlostí větroně kategorie V2, brzdicí klapky používám spíše proto, že to hezky vypadá, než z nutnosti. Zatahovací podvozek velmi doporučuji, protože zvyšuje realismus letu.
Letové vlastnosti závisejí na správném seřízení a nízké hmotnosti. Každý, kdo si tento model bude chtít postavit, ať dodrží tyto dvě podmínky a nebude litovat vynaloženého času a úsilí.