Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
140,00 Kč
RC polomaketa čs. akrobatického letadla, rozpětí 996 mm, konstrukce Jan Benc
Konstrukce | Jan Benc |
Rozpětí | 996 mm |
Délka | 810 mm |
Hmotnost | 850 g |
Motor | Mega 16/15/7 |
Ovládané funkce | S, V, Kř., M |
Poslední prací významného konstruktéra ing. Zdeňka Rubliče, tvůrce známých Sokolů, byl akrobatický speciál R-7 Racek. Byl vyroben jediný kus ve Vývojových dílnách Svazarmu v Brně-Medlánkách. Záletu, který se uskutečnil koncem února 1964, se ing. Rublič již nedočkal. Zemřel v průběhu vývojových prací na tomto letounu.
R-7 Racek byl celodřevěné konstrukce. Byl osazen invertním šestiválcovým motorem Walter Minor 6-III o startovním výkonu 160 k (cca 118 kW) při 2500 ot./min, který poháněl kovovou dvoulistou vrtuli V 500 o průměru 1900 mm. Rozpětí letadla bylo 7,65 m, délka 6,99 m. Racek se do dnešních dnů nezachoval. Před léty na Slovensku shořel.
Polomaketa tohoto letounu je poháněna střídavým motorem Mega 16/15/7. Model má zvětšené rozpětí křídla a VOP a tím zvětšenou plochu. Původně byl v modelu zamontován motor Speed 400/7,2 V s převodovkou 2,33:1 a osmičlánkem 500 mAh. V této konfiguraci se model udržel ve vodorovném letu. Prostě žádné polétání. Proto jsem Speed zaměnil za Multiplex Permax 480. Převodovka a akumulátory zůstaly původní. Model byl po mírném rozeběhnutí schopen zaletět přemet. Zase žádná sláva. Když se objevil v prodeji střídavý motor MEGA 16/15/7, zamontoval jsem jej do Racka. To je ten správný motor pro tento model.
Racek má odnímací křídlo poutané gumou. U prvního provedení modelu bylo křídlo připevněno bambusovým kolíkem a plastovým šroubem M4. Při jednom z pokusných startů však model zachytil křídlem o zem a došlo k destrukci trupu kolem plastového šroubu.
Model je celobalsový, na více namáhané části je použita překližka a smrkové podélníky. Je opatřen podle předlohy dvoukolovým záďovým podvozkem. Odnímací hlavní podvozek je připevněn na křídle. Lehká mechová kola mají průměr 45 mm.
Prototyp modelu je řízen soupravou Hitec Prism. Přijímač je Rex 4 se třemi servy Robbe FS 500. Motor Mega 16/15/7 točí vrtulí Aeronaut Glas Elektro 8,5/5“. K napájení slouží osmičlánek Sanyo 500AR, k ovládání otáček regulátor TMM 18x3ph. Motor je chlazen čtyřmi otvory kolem hřídele (model létá bez vrtulového kužele). Regulátor je umístěn pod motorem a je chlazen vzduchem, který vstupuje a vystupuje maketovými otvory v motorové kapotě. Další výstupní otvor chladicího vzduchu je mezi posledními příčkami na spodku trupu za ostruhovým kolem. Zde je vypuštěn potah.
Ocasní plochy jsou ovládány lanovody. Ty jsou v celé délce vedeny v přepážkách, aby se neprohýbaly.
Letové vlastnosti modelu nelze srovnávat s maketami současných akrobatických letadel. Odpovídají době vzniku předlohy makety a jejím vlastnostem. Základní akrobatické obraty však model zalétne.
Model není určen úplným začátečníkům v oblasti elektroletů, proto je i úplný stavební návod pouze rámcový.